Portugese luchtvaartmaatschappij helpt rokers stoppen

Portugese luchtvaartmaatschappij helpt rokers met stoppen

Veel rokers worden onrustig tijdens een vlucht omdat ze niet kunnen roken. Daar heeft de Europese Unie samen de de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP Portugal wat op bedacht namelijk een ‘stoppen met rokenkaart aan boord’. Deze kaart staat vol met alle gezondheidsvoordelen die stoppen met roken met zich meebrengt. Daarnaast staan er websites op waar je hulp kan zoeken om te stoppen. De informatie moet ervoor zorgen dat rokers zich beseffen wat ze zichzelf aandoen en daarom minder zin hebben in een sigaret tijdens het vliegen. Het uiteindelijke doel van de EU is deze mensen voorgoed stoppen met roken.

40,7% van de rokers die in heel Europa zijn ondervraagd geeft toe dat ze zich onrustig voelen en naar een sigaret verlangen als ze aan boord zijn. Van de Nederlandse rokers voelt een derde (33,9%) dat hun rookgedrag een impact heeft op de vliegreis. Zo geeft 7,2% van de Nederlandse rokers aan alleen korte vluchten te nemen en weigert 4,3% zelfs om aan boord van een vliegtuig te gaan.

Wijzend op de Werelddag zonder tabak zei John Dalli, Europees commissaris voor Gezondheid en Consumentenbescherming: “De lancering van de ‘stoppen met rokenkaart’ door ‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’ en TAP Portugal is een vernieuwend initiatief in het tweede jaar van deze campagne. Het is een buitengewoon goed idee om de tijd die men doorbrengt aan boord van een vliegtuig te besteden aan gedachten over alle voordelen die het stoppen met roken biedt. Acties zoals deze helpen ons bij onze doelstelling om mensen bewuster te maken van de voordelen van een leven zonder roken.”

Monica Fletcher, voorzitter van de Europese longvereniging en bestuursvoorzitter van de Gezondheidsvoorlichting zei: “Dit is een boeiend en waardevol initiatief. Zowel de ELF als de ERS zijn blij hier deel van uit te mogen maken. We hopen dat de praktische tips en adviezen die we hebben ontwikkeld ertoe leiden dat rokers, tegen de tijd dat ze op hun bestemming aankomen, vastberaden besluiten om ex-roker te worden.”

In de Europese campagne ‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’ wordt de aandacht op een unieke manier verschoven van de gevaren van roken naar de voordelen van stoppen met roken, waarbij de inspirerende succesverhalen van ex-rokers worden benadrukt. De campagne is gericht op 28 miljoen Europese rokers in de leeftijd van 25 tot 34 jaar en wordt ondersteund door iCoach, een innovatief digitaal gezondheidsplatform dat zich reeds heeft bewezen.

Meer informatie vind je op de website.

Laat een reactie achter