Philips Museum: Trots zijn op een merk

Veel aandacht voor de mensen achter het merk in het museum.

Veel aandacht voor de mensen achter het merk in het museum.


De poster van het museum.

De poster van het museum.

Philips is voor veel mensen op dit moment geen ‘hip’ merk meer. Ondanks dat het misschien minder zichtbaar is in het dagelijks leven (Hoewel: wie zette uw koffie? En waarop kijkt u naar het NOS-journaal?) zitten ze bepaald niet stil in Eindhoven. In het nieuwe Philips Museum in die stad (in april 2013 geopend door -toen nog- koningin Beatrix) wordt een beeld geschetst van de mensen achter de naam en de ontwikkeling tot een wereldmerk. Elke Dag Vakantie.nl sprak met museumdirecteur Olga Coolen. Zij was in het verleden o.a. directeur van het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Eindhoven is voor veel mensen een eind rijden. Waarom zouden ze dit museum moeten bezoeken?

Olga Coolen: “Ik denk dat mensen uit heel Nederland, van Limburg tot Leeuwarden, hier naar toe zouden kunnen komen omdat mensen hier iets vinden van hoe een Nederlands concern een wereldconcern is geworden. Klein begonnen in Eindhoven en nu een van de groten in de wereld. Dat ondernemerschap, de vindingrijkheid, de innovatie, dat kun je hier zien.”

Het gebouw midden in Eindhoven.

Het gebouw midden in Eindhoven.


Het museum zit in een bijzonder pand toch?

Olga Coolen: “We staan hier op de heilige grond van Philips. Dit is de eerste fabriek. Philips heeft in 1891 de fabriek gekocht en al die tijd, dit was toen de rand van de stad, en nu is het het midden van de stad, het is acht minuten lopen vanaf het station, staat nog steeds die oude fabriek. Het mooie is dat Philips daar altijd voor heeft willen zorgen en dat het altijd in bezit is gebleven en dat er nu na bijna 125 jaar een museum in is geopend.”

Maar het Evoluon was toch het Philips-museum?, tenminste dat herinner ik me uit mijn tienertourtijd.

Olga Coolen: “Het Evoluon is nog steeds van Philips, daar kwamen in de beginjaren, het is in 1966 geopend, meer dan 500.000 mensen per jaar. Ik kan me dat ook nog herinneren uit mijn jeugd. Maar dat is uiteindelijk door teruglopende bezoekersaantallen en een heel duur onderhoud van het pand gesloten in 1989. Dat heette toen niet het Philips Museum, ze deden daar ook iets heel anders dan wat wij hier doen. Het Evoluon ging echt in op de allerlaatste snufjes. Alle uitvindingen van die tijd kon je daar toen zelf uitproberen en wij vertellen hier meer een menselijk, bijna sociaal-maatschappelijk verhaal. Van hoe de mensen Philips hebben gemaakt. Van de grondleggers van het bedrijf, Anton en Gerard Philips, maar je komt ook de lampenmaaksters tegen die hier hebben gewerkt, maar ook mensen als Keith Richard, die met die Philips cassetterecorder zijn grote hit ‘I can’t get no satisfaction’ heeft gemaakt. Het zijn allemaal verhalen van mensen.”

Veel nostalgie in het museum.

Veel nostalgie in het museum.

Maar Philips is toch helemaal geen hip merk meer? Het staat toch helemaal in de schaduw van Apple bijvoorbeeld?

Olga Coolen: “We heten het Philips museum, dan denk je dat het alleen over de geschiedenis gaat, maar het vertelt ook het verhaal wat Philips nu is en met wat voor een revolutionaire uitvindingen het bedrijf bezig is. Wat je ziet is dat Philips meer en meer dingen voor bedrijven maakt, niet alleen consumentenartikelen. Er is een tak consumerlifestyle, die maken natuurlijk die senseo’s , sarista’s en de fantastische airfryer, noem maar op, Maar daarnaast is Philips gewoon enorm groot in licht en gezondheid. Heel veel ziekenhuizen hebben alleen maar Philips-apparatuur. Dat willen we dus heel graag laten zien. Dus, dat ook al denk je dat je als consument Phillips niet meer overal tegenkomt er nog steeds hele grote dingen gebeuren.”

Komen er veel buitenlanders? Bij aankomst zagen we een Japanse toerist meteen foto’s van de entree maken en de videowall met de Philips-oprichters.

Olga Coolen: “Het museum is tweetalig opgezet, Nederlands en Engels, en daar ben ik ontzettend blij om, want we hebben hier heel veel mensen uit het buitenland. Of dat nu mensen zijn die hier werken op de campus of toeristen die hier op het vliegveld aankomen en de stad aandoen, elke dag krijgen we mensen van Rusland tot Japan over de vloer.”

Wie heeft er ooit zo eentje gehad?

Wie heeft er ooit zo eentje gehad?


Wat kun je hier nu precies beleven?

Olga Coolen: “Wat je als bezoeker hier kunt meemaken is: Je kunt met een iPad terugkijken in de tijd, hoe Gerard werkte in het laboratorium. De lampenmaaksters komen zo tot leven en vertellen hoe het was om hier te werken in die tijd. Je hebt een interactieve fototafel, waar je foto’s ziet van Philips- mensen en -producten van over de hele wereld. Maar je hebt ook een interactieve plattegrond van Eindhoven waar je op verschillende plekken kunt gaan staan waardoor je kunt zien hoe ontzettend dik de band was tussen Philips en de ontwikkeling van de stad. En wat je helemaal boven hebt is wat wij de Memory Lane noemen, en dat is voor heel veel mensen een feest van herkenning, je ziet een huiskamer, een keuken en een kinderkamer bomvol met Philipsproducten, daar hebben ze zich jarenlang mee omringd, het is een grote sentimental journey.”

Meer informatie: www.philips-museum.com, Het Philips museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 – 17.00 uur, adres: Emmasingel 31, 5611 AZ Eindhoven. Er is echt heel dichtbij een parkeergarage. Het museum ligt middenin een winkelgebied.

Hier onder onze videoreportage van dit museum:

Hier onder een video van de opening van het museum door koningin Beatrix.


TIP: Pssst, hier een tip van de redactie van Elkedagvakantie: Bij Arke kun je een reischeque van 450 euro verdienen door gebruik te maken van de superhandige 'Arke inpakker', waarmee je snel via Facebook een paklijst maakt voor je volgende vakantie.