>Amsterdam brengt zichzelf wel in kaart

>Amsterdam doet al ruim drie eeuwen aan ’citymarketing’. In het Stadsarchief is te zien hoe de stad in de zeventiende eeuw aan haar imago werkte, met glossy landkaarten. Een stad die zichzelf anno 2007 op de kaart wil zetten, laat glanzende brochures drukken, vol ronkende teksten over het vestigingsklimaat, de creatieve industrie, en de culturele instellingen. Voeg daarbij nog een hip klinkende Engelse slogan – ’I Amsterdam’ bijvoorbeeld – en je ’city marketing concept’ is klaar. Dat is eigenlijk niets nieuws, het gebeurde al in de zeventiende eeuw. Een stad die zich destijds op de kaart wilde zetten, zette zich ook letterlijk op de kaart – een mooi vormgegeven landkaart, voorzien van lekker intellectueel klinkende Latijnse slogans.
Wie wil zien hoe dat eruitzag, kan terecht in het Amsterdamse Stadsarchief, dat een speciale tentoonstelling wijdt aan de vele plattegronden en stadsportretten die er in de Gouden Eeuw van Amsterdam werden gemaakt. (Bron: Trouw)

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.