>De Koo is de Nederlandse Gaudi

>Sommige dingen ontdek je bij toeval, maar niet een van Nederlands bekendste ontwerpers. Zou je zeggen tenminste. Toch is dat het geval met ingenieur De Koo. De man was bij leven bescheiden en ook daarna is nooit de trom geroerd over zijn prestaties. Tot nu. Het Museum voor Communicatie in Den Haag heeft momenteel een expositie ingericht over De Koo (loopt tot 29 juni 2008), de man die de Nederlandse PTT decennia een smoel gaf, maar die ook meubels en gebouwen ontwierp. Een soort Nederlandse Gaudi dus.

Nicolaas Petrus de Koo werd op 4 augustus 1881 in Amsterdam geboren. Hij was een Nederlands grafisch vormgever en binnenhuisarchitect. Hij begon, na een kort verblijf in Wenen, zijn loopbaan als de huisontwerper voor de Phoenix Brouwerij Amersfoort waarvoor hij prijscouranten, brochures, kalenders, affiches, gevelborden, bierviltjes en etiketten maakte.
Tijdens een receptie liep hij de directeur van de PTT, toen nog staatsbedrijf, tegen het lijf. Die zag het belang van een uniforme huisstijl in en vroeg De Koo om die voor hem te maken. De Koo ontwierp onder andere een vignet voor telegrammen, een bladwijzer, voorlichtings- en reclamedrukwerk en de z.g. de Koo brievenbus. Al gauw volgt eeen grotere opdracht: De Koo ontwerpt het interieur inclusief de meubels voor de nieuw opgerichte Postcheque- en Girodienst in gebouw Rozenburg in Den Haag. Op het laatst ontwierp hij van alles voor de PTT, van asbakken (roken mocht toen nog in openbare gebouwen…) tot pennenbakjes en complete rijdende postkantoren. Daarbuiten maakte hij ook het complete interieur met schitterend houtsnijwerk voor villa’s van particulieren en een tentoonstellingsproject in Arnhem (inclusief het ontwerp van de gebouwen). De Koo overleed in 1960 in zijn woonplaats Laren (NH).
Over de expositie:
Het museum toont het nauwkeurige ontwerpproces en de eindproducten, wat bij veel bezoekers een nostalgisch gevoel zal oproepen. Niet alleen voor de PTT, maar ook voor bierbrouwerij Phoenix betekende De Koo een belangrijke vernieuwing. Doordat hij de mythische vogel Feniks als krachtig beeldmerk in alle ontwerpen liet terugkomen, ontstond hieruit de eerste ‘huisstijl’ in de toen conservatieve wereld van de bierbrouwerij.Tijdens de tentoonstellingsperiode (t/m 29 juni) wordt Phoenixbier verkocht in het museumcafé. De flesjes mogen mee naar huis worden genomen. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie.
De Koo had een overtuigende eigen ontwerpstijl waarbij het ambacht een grote rol speelde: handmatige potloodschetsen, ingekleurd met verf en werktekeningen in inkt werden tot in detail bijgeschaafd voordat ze aan de opdrachtgever werden voorgesteld. Ook de typografie is helder, altijd schreefloos en vormt in combinatie met krachtige symboliek zeer leesbare beelden.
www.muscom.nl

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.