>Reisboek maken? Vergeet het maar!

>Interessant verhaal in het Algemeen Dagblad over hoe teleurstellend het maken van een eigen reisboek kan zijn: “Vijftien jaar had Johan Visser (44) met een rugzak door landen als Bolivia, Cuba, Nepal en Birma gereisd. In 2005 verkocht hij zijn aandeel in een datingssite en richtte zich volledig op schrijven. Hij besloot zijn reiservaringen te bundelen in een boek, Een rugzak vol ervaringen. ,,Ik heb het manuscript naar zo’n tien uitgeverijen gestuurd. Ik kreeg van allemaal een afwijzing via een standaardbrief. Ik vermoed dat het was omdat er foto’s bij zaten; dat maakt zo’n boek duur. Ook heb ik geen naam in schrijversland, dat maakt het risico groter.
,,Uiteindelijk heb ik mijn boek in eigen beheer uitgegeven bij Free Musketeers. Ik mis toch de kennis en ervaring om het zelf te doen. Op eigen kosten heb ik er 2500 laten drukken. Het is een duur boek, en hoe meer je er laat drukken, des te goedkoper ze per stuk zijn. Bovendien is de kwaliteit van print on demand (zie tips) niet zo goed als er foto’s instaan. Ik ben uitgekomen op 6 euro 15 per exemplaar, dus ruim 15.000 euro. Zelf heb ik nu tweehonderd boeken verkocht, onder meer via mijn website.
,,Wat me nog het meest is tegengevallen, is dat het zo moeilijk is om in boekhandels terecht te komen. Ik had gehoopt dat AKO, Bruna en Libris meer animo zouden hebben. Ik heb nog achthonderd boekhandels een mailing gestuurd, maar ook die toonden geen belangstelling. En je moet eerst in de winkel liggen om te kunnen verkopen.
,,Ook de grote media hebben er geen aandacht aan besteed. Uiteindelijk heb ik zelf een dure landelijke radiocampagne gefinancierd en werd een spotje over mijn boek uitgezonden op Radio 1 en 2. Maar ook dat had geen resultaat. ,,Teleurgesteld ben ik wel. Ik had gehoopt te worden afgerekend op de kwaliteit van het boek. Een nieuw reisboek komt er niet meer. Je schrijft geen boek voor jezelf, je wilt toch dat mensen het lezen.” (Bron: AD.nl)

>Reisboek maken? Vergeet het maar! 9

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.