>Stena Line worstelt om te overleven

>Stena Line, het enige bedrijf dat nog een veerboot vanuit Nederland naar Harwich in de vaart houdt, worstelt om te overleven. Vooral de Kanaaltunnel is een grote concurrent. (…) Boven, aan boord, zegt de receptioniste dat er vandaag toch 385 opvarenden zijn – net iets meer dan eenderde van de capaciteit van de veerboot. De meeste opvarenden blijken vrachtwagenchauffeurs te zijn die met hun truck naar binnen zijn gereden en zich tijdens de overtocht ‘verstoppen’ in het speciale truckersrestaurant, waar ze nog mogen roken.(…) Met de opkomst van de prijsvechters in de luchtvaart, rond de eeuwwisseling, en de treinverbinding via de Kanaaltunnel, zakte het aandeel van de veerboten weg. De economische rationaliteit draaide om: vliegen werd goedkoper dan varen en wie weinig geld had koos voor easyJet of Ryanair. De duurdere veerboot is blijven bestaan voor automobilisten, vrachtvervoer en mensen met vliegangst. (…) Stena Line maakte in 2007 een bescheiden winst van 540 miljoen Zweedse kroon (58 miljoen euro) op een omzet van bijna 1 miljard euro. De grootste tegenstrever van Stena Line is Eurotunnel, de uitbater van de Kanaaltunnel. (…) Maar Stena heeft nieuwe, grote plannen voor de Noordzee. Bij een werf in Duitsland staat een order uit voor twee nieuwe veerboten, die vanaf 2010 de route Hoek-Harwich gaan verzorgen. Met een capaciteit van 1.200 passagiers, 300 trucks en 260 personenauto’s zijn het de grootste ferry’s ter wereld. (Bron: NRC) De krant rekent verder uit dat een overtocht naar Engeland op dit moment met de veerboot toch echt de voordeligste is.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.