>Meer geld voor fairtrade hotelkamers

>CDA Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier heeft uit handen van Stichting Max Havelaar de uitkomsten van een onafhankelijk onderzoek onder consumenten naar de behoefte aan Fairtrade producten in de hotellerie ontvangen. Dit landelijke onderzoek, dat werd uitgevoerd door Marketresponse, toont onder andere aan dat Nederlanders bereid zijn € 16,80 meer te betalen voor een Fairtrade overnachting.
Tijdens de ontvangst van de resultaten van het consumentenonderzoek pleitte Kathleen Ferrier (voor het CDA onder andere woordvoerder ontwikkelingssamenwerking) voor het volgende: “Ik ben verheugd over de uitkomsten van dit onafhankelijk onderzoek onder consumenten. Het toont een groeiende bewustwording voor het belang van ‘eerlijke’ katoen. Ik hoop dat alle hotelketens dit signaal oppikken. Als zij hierdoor kiezen voor Fairtrade katoen, dan kan op mondiaal niveau een verschil worden gemaakt.”
Stichting Max Havelaar start een grote campagne om het aantal producten met Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade in hotels te laten toenemen. De campagne, die mogelijk is gemaakt door ontwikkelingsorganisatie ICCO, richt zich vooral op katoen. In hotels wordt namelijk veel katoen gebruikt, denk alleen al aan beddenlakens en handdoeken. Als deze katoen zou worden ingekocht volgens Fairtrade voorwaarden zou dat een enorm positieve impact hebben voor katoenboeren in ontwikkelingslanden.
Directeur van Stichting Max Havelaar Peter d’Angremond: “Alleen al in West Afrika werken miljoenen katoenboeren keihard om katoen van topkwaliteit te produceren. Zij krijgen daar echter slecht voor betaald. Een eerlijke prijs voor katoen betekent dat deze boeren op eigen kracht kunnen investeren in hun gezinnen, een beter milieu en betere leefomstandigheden. De Nederlandse hotelbranche kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren door te kiezen voor het Max Havelaar keurmerk.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.