>Duizend slachtoffers in 62 jaar…

>Na de ramp van vliegmaatschappij Afriqiyah Airways in Tripoli en met de crash van Turkish Airlines nog vers in het geheugen, staan veel Nederlanders stil bij de vraag of vliegen wel veilig genoeg is. Vorige week stortte ook nog eens een vliegtuig neer in India. Logisch dus dat je dan even nadenkt over het risico van een reis per vliegtuig. Maar is vliegen onveiliger dan deelnemen aan het verkeer?
Directeur Wim Butte van het Haarlemse reisbedrijf Airtrade –moeder van online ticketaanbieders als www.vliegwinkel.nl en www.budgetair.nl– : ‘Het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is in Tripoli. Op eén overlevende na zijn alle passagiers omgekomen. Verschrikkelijk voor de nabestaanden van de slachtoffers. Toch is het goed om, zonder het verdriet en de ramp te bagatelliseren, opheldering te geven over de veiligheid van vliegen.’
Volgens het CBS(pdf)  zijn er in Nederland in 2009 720 mensen omgekomen in het verkeer en dat is ongeveer het aantal Nederlandse slachtoffers dat ieder jaar opnieuw door verkeersongelukken komt te overlijden. Dan tellen we nog niet mee een veelvoud van dat aantal van mensen die ieder jaar blijvend letsel overhouden.
Alleen al afgelopen Pinkster weekend vielen er 15 Nederlandse doden in het verkeer. ‘Als je alle vliegrampen sinds 1948 tot heden bij elkaar optelt kom je op ongeveer 1.000 Nederlandse slachtoffers. Maar dat gaat dus over een periode van 62 jaar!’, aldus Wim Butte. Het verschil tussen een verkeersongeval en een vliegramp is dat er bij een vliegramp in één klap vele doden te betreuren zijn. ‘Voor ons gevoel komen er meer mensen om bij vliegrampen, maar de cijfers tonen aan dat vliegen veel veiliger is dan deelnemen aan het verkeer.’

Er laait een discussie op of vliegen met luchtvaartmaatschappijen die spotgoedkope vliegtickets aanbieden wel veilig is. Wordt er wel goed onderhoud gepleegd, wordt de bemanning goed opgeleid etc. Wim Butte: ‘Laten we eerst afwachten wat er precies gebeurd is met Afriqiyah Airways vlucht 771 voordat we overhaaste conclusies trekken. Feit is dat de maatschappij met een nieuw toestel vloog en niet op de zwarte lijst staat. Meer weten we niet. Laat de experts uitzoeken wat er exact is misgegaan. Vooralsnog is er geen enkel bewijs dat een vliegmaatschappij met spotgoedkope vliegtarieven minder of zelfs onbetrouwbaar zou zijn.’ Vorig jaar is exact hetzelfde toestel van Air France in de oceaan gecrasht. Air France is natuurlijk een gerenommeerde airline waarbij niemand de vraag stelt of die wel betrouwbaar is.
Wim Butte: “Ik ken een captain die na iedere vlucht tegen de passagiers zegt: ‘ladies and gentlemen, you have finished the safest part of your journey, now please drive home carefully.’”

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.