Nederlanders hebben nu al zin in kerst

Kerstmarkt in België.
Dit jaar is de belangstelling voor de kerstmarkten ongekend vroeg begonnen. Of het slechte zomerweer een rol speelt is niet met zekerheid vast te stellen, maar feit is dat de Nederlander al veel eerder bezig is met de kerstdagen dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit recente cijfers van Kerstmarkten.nl, een initiatief van Weekendjeweg.nl. De site signaleerde in de laatste week van augustus al een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar van het aantal bezoekers op Kerstmarkten.nl. Vorig jaar bezochten zo’n 400.000 bezoekers de kerstmarkten-site, als de huidige trend zich doorzet zal dat dit jaar naar 1 miljoen bezoekers gaan. Zoals de eerste pepernoten ook al in augustus in de winkels liggen, is het fenomeen kerstmarkten niet meer weg te denken uit de winterse festiviteiten.

In de periode waar zelfs in enkele regio’s de zomervakantie nog in volle gang was liepen de bezoekersaantallen al richting de 1.000 per dag. Bovendien zijn tot nu toe in vergelijking tot dezelfde weken in 2010 reeds tweemaal zoveel hotelboekingen gemaakt via Kerstmarkten.nl. De kerstmarkten in Duitsland zijn duidelijk het meest populair, zo blijkt uit recente metingen van Weekendjeweg.nl. Waar vorig jaar de kerstmarkt in Oberhausen de nummer 1 positie had verworven is momenteel die in Düsseldorf het meest geliefd.

Voor een kerstmarkt in eigen land wordt in de zoekmachines vooral gezocht op de kerstmarkt in Valkenburg, gevolgd door die in Maastricht en Dordrecht. Alle zeer bijzondere kerstmarkten met een divers aanbod aan activiteiten, live muziekoptredens en uiteraard de karakteristieke kraampjes. Ook België komt steeds meer in trek als kerstmarktbestemming voor Nederlanders. “De zoekopdrachten in de zoekmachines geven ons veel nuttige informatie”, zegt Weekendjeweg.nl woordvoerder Ed Trentelman. “Het geeft duidelijk weer welke kerstmarkten populair zijn, waarop wij dan weer ons hotelaanbod kunnen afstemmen.”

Weekendjeweg.nl is onderdeel van Bookit. In 2010 werden 370.000 boekingen gemaakt bij Bookit met een totaalomzet van ruim 60 miljoen euro. In een jaar tijd boekten bijna 1 miljoen gasten via een van de sites een korte vakantie. Weekendjeweg.nl is de bekendste site van Bookit, gevolgd door BungalowS.nl, Nachtjeweg.nl, Hotelletje.nl, BungalowTrips.nl, Weekendjeweg.be, Kampeerplaats.nl, Kerstmarkten.nl en Weekend4u.nl.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.