Nieuwe vakantiebeurs in Amsterdam

Nieuwe vakantiebeurs in Amsterdam 9

Op vakantiebeurzen kan het publiek snel nemen van alle mogelijkheden.


Vlak voor de grote Utrechtse Vakantiebeurs die op 11 januari 2012 van start gaat, wordt er op 7 en 8 januari 2012 een nieuwe publieksreisbeurs gelanceerd: “ De Amsterdamse vakantiebeurs voor bijzondere reizen” in de historische zalen van de Beurs van Berlage in hartje Amsterdam. Waarom deze nieuwe beurs? Het doel van deze ‘vakantiebeurs voor bijzondere reizen’ is een omgeving te scheppen waar het massatoerisme niet de toon aangeeft, maar selectief gekozen wordt voor kwaliteit. Kwaliteit en een scherpe identiteit van de verschillende reisproducten zijn de trefwoorden voor deze nieuwe beurs. De aanbieders hebben reisproducten ontwikkeld die zich door hun kwaliteit of door hun onverwisselbaarheid van andere aanbieders onderscheiden. Voor meer info hierover zie: http://www.vakantiebeursamsterdam.nl/

De organisatie is in handen van uitgeverij Byblos in Amsterdam, uitgever van reisboeken. Op de Amsterdamse vakantiebeurs zijn alleen Nederlandse “direct sellers” aanwezig. Dit zijn reisorganisaties die zelf de concepten bedenken, in de betreffende landen de reizen samenstellen en direct aan het publiek aanbieden, dus zonder tussenkomst van reisbureaus.

Wanneer begon dit fenomeen? Een korte geschiedenis: Opmerkelijk is dat de oudste reisorganisaties die hiermee starten allen in één straat in Amsterdam zijn begonnen, praktisch naast elkaar. In 1972 begon Rik Jan Viezee met Baobab Groepsreizen in Afrika aan te bieden in een open truck in de Haarlemmerstraat. In dezelfde periode en opmerkelijk in dezelfde straat starten drie andere grondleggers en openden hun deuren vlak naast elkaar: Sawadee, Djoser en Koning Aap.

Deze vier reisorganisaties behoren volgens eigen zeggen nu tot de grootste in Nederland. Aanvankelijk waren dit wilde groepsreizen door moeilijke gebieden met veel hindernissen. Klanten werden verworven door kleine advertenties in de reisrubrieken van de kranten. Na het jaar tweeduizend veranderde dit. De langzaam groot geworden reisorganisaties werden gelikter en professioneler met als nadeel dat het avontuurlijke karakter begon te verdwijnen. De klant werd koning. Vanaf het jaar tweeduizend begon de branche ook uit te dijen. In tegenstelling tot de krimp van de reisbureaus werden de direct-sellers op internet steeds prominenter.

Nu, anno 2011 zijn er enkele honderden actief in Nederland en varieert het aanbod van sledereizen naar de Polen, zwemmen met dolfijnen tot verfijnde literaire reizen. Ook de groepsreis, de oude basis van de’ direct-sellers,’ werd sterk verbreed met nieuwe individuele pakketten die op maat gemaakt worden, vaak opgebouwd uit zogenaamde bouwstenen. Deze verscheidenheid is volgens de organisatoren terug te vinden op de beurs.

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.