Floriade vluchtig festival

Je waant je zomaar in de tropen in Limburg.


De rij bezoekers bij de verderop gelegen parkeerplaats is indrukwekkend. Wie had gedacht dat er op deze zaterdagmorgen in juli zóveel mensen naar de Floriade zouden komen? De organisatie zelf wel: Die rekent op minimaal 2 miljoen bezoekers in zes maanden tijd. Daarmee is het het grootste evenement in ons land in 2012. Het transport van al die gasten naar de ingang van het park met shuttlebussen gaat overigens indrukwekkend snel. Dus, wanhoop niet bij aankomst. En eenmaal binnen verdunt de massa zich aardig over het 66 hectare grote terrein.

De Floriade is een initiatief van de Nederlandse Tuinbouwraad en wordt ditmaal gehouden op een terrein nabij Venlo.

Met de kabelbaan ga je in vijf minuten van de ene naar de andere kant.

Het is een officieel erkende Wereld Tuinbouw Expo, die eens in de tien jaar gehouden wordt. De vorige keer was in 2002 in de Haarlemmermeer. Slechts 15% is vakbezoeker, de andere 85% zijn ‘gezinnen met kinderen, die een dagje uit willen’. Er is heel veel te beleven op het enorme terrein, dat vijf themagebieden kent en waar overheen een kabelbaan loopt op 33 meter hoogte, waarmee je in vijf minuten van de ene kant naar de andere kant van de Floriade gebracht wordt. Echt álles zien in een dag is fysiek onmogelijk. Maar dat is ook niet nodig, na zeven uur wandelen (de gemiddelde verblijfsduur) ben je moe en wordt je steeds selectiever en is het op een gegeven moment ook wel klaar.

Hoewel de Floriade zich presenteert als een attractie voor gezinnen met kinderen, is dat niet zonneklaar. Er zijn wel veel dingen voor jeugdigen te doen (van klimrekken tot educatieve spelletjes), maar de prijs die er voor betaald moet worden is hoog. De entree voor volwassenen en kinderen van 13 jaar en ouder is 25 euro per persoon, tel daar 5 euro per persoon voor de kabelbaan, 10 euro voor het parkeren, 6 euro voor een dagkaart voor de hop-on-hop-off-trein, dan zit je op een niveau van de Efteling. En zeker pubers zul je voor hetzelfde geld meer plezier doen met de Efteling.

Er zijn voor kinderen veel verborgen en leuke paadjes.


De Floriade is door zijn beperkte levensduur een ‘vluchtig’ evenement (nadien wordt het een ‘duurzaam bedrijventerrein in het groen’), maar ook door de inhoud van het gebodene. Er zijn echt heel veel leuke tentoonstellingsruimtes, zowel van bedrijven als van landen, maar die zien er eigenlijk alleen aan de buitenkant interessant uit. De verpakking is geweldig, maar de inhoud stelt nauwelijks iets voor. Te vaak dachten we na het bezoek van een expositie: “Wat willen ze hier vertellen? Wat moeten we hier wijzer van worden?”. Grote ruimtes, met slechts een paar panelen en wat projectieschermen.

De Rabobank Earthwalk maakt dat op sprekende wijze duidelijk. De bank wil bezoekers lokken door voor dit Floriade onderdeel als hoofdsponsor radiospotjes te maken. Maar wat is het? Je moet eerst in de rij staan voordat je in een bioscoopzaal door de glazen vloer onsamenhangende beelden krijgt te zien van allerlei plekken op de wereld. Zijn dat de plaatsen waar de bank kantoren heeft? Zijn dat de plekken waar we beter voor moeten zorgen? Het blijft onduidelijk. Het heeft niet de sensatie als een ritje in de achtbaan. Het is eigenlijk niks, behalve dan dat je door de draaiende beelden misschien een beetje in onbalans gebracht wordt (vandaar dat mensen met hoogtevrees of duizeligheid niet binnen mogen). En daarna mag je naar het dak doorlopen en uitkijken over het park, maar dat kun je op meer plaatsen, dus ook niet echt toegevoegde waarde.

De presentatie van Nederland verliest zich in allerlei technisch geneuzel wat voor de gemiddelde dagjesbezoeker helemaal niet interessant is.

Hetzelfde geldt voor de presentaties van landen. Architecten hebben hun best gedaan op de bouwsels, maar de inrichting is op een vrijdagnamiddag bedacht. Neem Azerbeidjan: Daar liggen een paar geknoopte kleedjes en staat een beamer Engelse promotieteksten uit te braken. Of Nepal, wat niet meer dan een souvenirswinkeltje was. Net als Tunesië, waar ze overigens ook een authentieke opdringerige verkoper hadden. Bij België loop je over een slingerende heuvel en eindigt in een horecagelegenheid waar ze echte pintjes verkopen. Wat is hier het doel van? Dat we vaker naar België op vakantie gaan?

Uit het bovenstaande zou (onterecht) geconcludeerd kunnen worden dat de Floriade niet leuk is, maar dat is niet zo. Met deze informatie kun je als gast met de juiste instelling afreizen naar Limburg.

  • De Floriade is leuk voor iedereen die van bloemen houdt (want die zijn er heel veel in prachtige varianten: Op zich een genot om naar te kijken).
  • De Floriade is echt een dagje uit, waarbij je allerlei buitenlandse talen om je heen hoort (wij zaten met een groep enthousiaste Engelsen in de kabelbaangondel. Volgens de organisatie kom 40% van de bezoekers uit Nederland, 40% uit Duitsland, immers vlakbij en 20% uit andere landen).
  • Er zijn ook hele goede horecagelegenheden voor gezellige stops gedurende de dag.
  • Er zijn boeiende (muziek)shows en demonstraties.
  • Er is vooral voor kinderen jonger dan 12 jaar van alles te doen. Voor pubers is het wat minder.
  • Volgens het personeel zijn vooral de vrijdagen en zaterdagen druk. Wie kan, zou dus beter op een andere dag kunnen gaan, hoewel er nergens echt lange (pretparkachtige) rijen staan.
  • De Floriade is nog geopend tot en met 7 oktober 2012. Meer informatie: www.floriade.nl

Hier onder onze video-impressie:

Deze reportage kwam tot stand met medewerking van de Floriade.

One Response

  1. jos

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.