Toerisme in Nederland krijgt het moeilijk

De Alkmaarse kaasmarkt is een grote Nederlandse trekpleister.

De Nederlandse vrijetijdsector gaat het moeilijk krijgen te komende tijd. Dat is in ieder geval de voorspelling van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2012. In 2011 heeft het toerisme in Nederland al te maken gehad met een stagnerende markt, een overheid die minder uitgaf en consumenten die minder te besteden hadden. Toch was het geen slecht jaar. Nederland ontving een record aantal buitenlandse toeristen en ook Nederlanders gingen vaker op vakantie. De vooruitzichten zijn echter niet zo goed. De sector zal te maken krijgen met bezuinigingen van de overheid en de gevolgen van de economische crisis.

Nederland verandert ook namelijk; de bevolking groeit niet meer, dus de rek is uit de markt. Ook hebben consumenten veel keuze door een sterk gegroeid aanbod en geven ze minder uit. Koopjes jagen is een sport geworden waar veel consumenten aan meedoen. Positief is wel dat vakanties en vrijetijdsbesteding een belangrijke plaats innemen in het leven van de Nederlander. De toeristische sector staat dan ook garant voor ruim 37 miljard euro aan bestedingen en creëert ruim 400.000 banen

Zoals altijd zijn er winnaars en verliezers. Er zijn nu juist kansen voor organisaties die bezig zijn met innovatie, kwaliteit, ondernemerschap en die toegevoegde waarde bieden. Daarnaast moeten bedrijven mee gaan met de trends van het moment. Dit betekent dat ze meer rekening moeten houden met de wensen van de consument. Die zijn prijsbewust, zoeken beleving en échte ervaringen, zijn voorzien van de nieuwste technologische snufjes, zijn altijd online, vragen om een duurzame en transparante bedrijfsvoering, willen meedenken en meepraten en vormen daarmee een bron van kennis en innovatie.

Voor het hele 31e Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, NHTV internationaal hoger onderwijs Breda en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) ga je naar de website.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.