Zweden switcht naar Facebook

De auteur van dit artikel in Zweden. "Misschien moet Zweden maar één webpagina hebben".

De auteur van dit artikel in Zweden. “Misschien moet Zweden maar één webpagina hebben”.


Van de week heb ik het nog weer voor een volle schoolklas verkondigd bij een gastles over journalistiek: Internet gaat alle beroepen veranderen. Ook toen ik half in de richting van de leerkracht zei dat in de toekomst een les of college gewoon via YouTube (of een vervanging daarvan) gekeken kan worden op een tijdstip dat het leerlingen uitkomt, werd ik ongelovig aangekeken. Er is echter geen beroep dat niets zal merken van internet en de handigheid en techniek die dat met zich meebrengt. Het is niet makkelijk in te schatten hoe je je als bedrijf of individu daar op in moet stellen. Het is echter een illusie om te denken dat het aan je voorbij zal gaan of dat het ooit weggaat. Je kunt maar beter meedoen onder het motto “If you can’t beat them, join them”. Dus richt je aandacht op internet en nog beter mobiel internet, want met 4G in aantocht en een mensheid die het eindeloos wachten op het opstarten van zijn Windows pc zat is en gewend aan zijn ‘always on’ mobiel zal de komende tijd genoegen nemen met een kleiner scherm.

Naar mijn idee moet ieder bedrijf (en misschien ook wel individu) zijn eigen website hebben, een vaste basis in de digitale wereld. Van daaruit moet je actief zijn op alle plekken waar de mensen (je klanten of lezers) op dit moment te vinden zijn, maar met voorwaarde dat de lijntjes die je uitlegt altijd weer terugvoeren naar je eigen site. Alleen vertrouwen op een Facebook-pagina is onverstandig. Hyves en ook MSN (de ooit superdienst van Microsoft die deze week ten grave is gedragen) bewijzen dat ook “überhip” ooit sterft. Dus al je kaarten op één dienst zetten is onverstandig. Over je eigen site ben en blijf je (mits je je 40 euro per jaar – of meer, als je een grote fanschare hebt – aan je provider blijft betalen) altijd de baas.

Zweden heeft een paar jaar terug geprobeerd een eigen sociale gemeenschap op te bouwen. Een leuk initiatief, maar het bleek nu toch te weinig kijkers te trekken. Binnenkort sluit het zijn deuren. Het Zweedse bureau voor toerisme heeft besloten de pijlen te richten op Facebook en Twitter. Daarvoor openen ze maar liefst vijftien verschillende kanalen per dienst. Ook op Pinterest zijn ze aanwezig, maar daar zijn ze zo verstandig om maar één kanaal te openen. En dat is wat ze naar mijn idee voor al de social media-uitingen hadden moeten doen. Je begint met je eigen www.visitsweden.com en opent dan op elk nu hip kanaal één account, waarbij de links zoveel mogelijk terugvoeren naar je oorspronkelijke site.

De focus zou moeten zijn: Hoe bereiken we meer met minder? Punt is dat in twintig jaar tijd het aanbod van informatie (en verstrooiing door films, games etc.) werkelijk geëxplodeerd is. Het aanbod overtreft de vraag vele malen. Iedereen – van SBS6, tot Telegraaf, je stamkroeg, de sportclub, Radio538 – schreeuwt om aandacht. Zelfs wij zelf doen het. We willen allemaal likes en volgers hebben. Maar dat alles kost tijd. En daar zit geen rek in. We hebben allemaal maar 24 uur per dag te besteden en aan wie willen we die tijd uitgeven? Misschien zou Zweden daarom juist maar één webpagina moeten hebben. Met een foto van de uitgestrekte bossen en meren met daarin de tekst: “Zweden is stilte”. Als plek om al die drukte even een paar weken te ontvluchten.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.