Mercure Hotels groeit in middengroep

De ontvangstruimte van het Mercure Hotel in Lille.

De ontvangstruimte van het Mercure Hotel in Lille.


Mercure Hotels, onderdeel van de Accor-groep, mikt met zijn 700 hotels nog meer op klanten uit het ‘middensegment’. Dat gebeurt onder andere door modernisering van het aanbod, uitbreiding van het netwerk (uiteindelijke doel: 1000 hotels binnen 5 jaar, grotendeels op franchise-basis) en de invoering van een wereldwijde kwaliteitsgarantie.

Yann Caillère, wereldwijd CEO Accor, verklaart: “We schudden het middensegment wakker met nieuw elan, moderniteit en innovatie.” De modernisering bestaat onder andere uit renovatie van de hotelkamers. In 2011 ging het zogenaamde ‘Dedicaces’ renovatieconcept van start in Frankrijk. Het concept wordt nu in een gestaag tempo verder toegepast. Dankzij dit concept zijn de renovaties in Frankrijk opgevoerd. Daar is inmiddels 70% van het netwerk gerenoveerd. In de tweede helft van 2013 zal het concept in Duitsland en Engeland worden uitgebreid. Dankzij Dedicaces – volgens Mercure uniek in de hotelbranche – renoveert Mercure op maat gemaakte kamers 30% goedkoper en in recordtempo.

“Het middensegment zit gevangen tussen enerzijds de snel moderniserende economy-hotels en anderzijds de hotelervaring dat het hoge segment biedt. De toenemende vraag van gasten naar een authentieker, vriendelijker en gevarieerder aanbod in ons segment is een kans voor Mercure. Het heeft ons ertoe aangezet om onze differentiatie en ons aanbod verder te ontwikkelen waardoor we breken met de traditionele hotellerie. Mercure verlaat het praktische, rationele, prijsconcurrentiemodel en kiest een aanpak waar emotie en beleving centraal staan, in lijn met de nieuwe Mercure-propositie ‘in harmony with places and people’”, verklaart Frédéric Fontaine, Senior Vice President Marketing Mercure en MGallery.

De van oudsher praktische en onpersoonlijke hotelreceptie is volgens het bedrijf getransformeerd in ‘een vriendelijke en sociale ruimte’. Samen met ontwerpbureau W&Cie heeft Mercure zeven maanden gewerkt aan het ontwerp van de lobby. De receptiebalie, die als barrière tussen de medewerker en de gast stond, is vervangen met een benadering waarbij interactie vriendelijker en eenvoudiger wordt. De receptionist is nu een gastheer of gastvrouw. Gasten worden uitgenodigd om plaats te nemen aan de gasttafel, of in de comfortabele lobby-ruimte die een huiselijke sfeer ademt en beschikt over een bar en restaurant. Gasten kunnen snel inchecken via tablet computers zodat de hotellier zich kan richten op een gastvrije onthaal en dialoog. Dit concept is in april succesvol getest en geïmplementeerd in Mercure London Bridge en zal dit jaar in vijf andere hotels worden uitgerold.

Mercure komt verder met een nieuw culinair aanbod. Het nieuwe wijnmenu “Cave et Saveurs” bestaat uit lokale wijnen. Daarnaast ontwikkelde Mercure drie nieuwe culinaire concepten: de Cuisine Lounge, een 24/7 zelfbedieningsconcept in een lounge in de vorm van een appartementskeuken, de Restaurant Lounge, waar men interpretaties van lokale en traditionele recepten serveert, en de Bar Lounge, waar gasten een moderne snack eten in een behaaglijke atmosfeer. Om de vernieuwingen te communiceren wordt gestart met een reclamecampagne, waarvoor in totaal 20 miljoen euro uitgetrokken wordt.

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.