Wat voor een toerist bent u?

Toeristische persona's

Toeristische persona’s


Zonder dat u het zich zelf realiseert bent u als toerist in een bepaalde doelgroep in te delen. Mainstream (Peter), Traditional (Mary), Upper-class (Paul), Postmodern (Nora) en Achiever (Michael), zijn de klasses die NBTC Holland Marketing bedacht heeft en waarin iedereen onder te verdelen zou moeten zijn.

NBTC Holland Marketing werkt met het ‘MentalityInternational-model’. Naast socio-demografische kenmerken is het model gebaseerd op levensstijl, waarden, behoeften, motivaties en de belevingswereld van de consument. NBTC heeft deze doelgroepbewerking uitgewerkt in persona’s. ‘Hierdoor kan nog beter worden ingespeeld op de behoeften van de consument. Dit draagt bij aan de doelstelling van NBTC om meer bezoekers en bestedingen naar Nederland te verleiden’, zo motiveert NBTC dit beleid.

NBTC heeft per persona een paspoort gemaakt waarin in één oogopslag te zien is hoe de doelgroep in het leven staat. Maartje Schouten, marketing consultant NBTC: “Persona’s zorgen voor een duidelijke focus. Voor ons, maar ook voor onze partners. Ze geven antwoord op vragen als: ‘Wat beweegt de doelgroep?’, ‘Welke media gebruiken ze?’ en natuurlijk ‘Hoe kunnen we ze overtuigen?’. Daarnaast kunnen ze als hulpmiddel gebruikt worden om de juiste doelgroep te bepalen; waar liggen de kansen? Tot slot zijn ze een uitstekende basis voor conceptontwikkeling en communicatievraagstukken.” Op www.nbtc.nl is het bladerbare paspoort per doelgroep te vinden.

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.