Vouwfiets zo groot als een rugtas

De nieuwste vouwfiets is kleiner en lichter dan dat ze tot nu toe gemaakt zijn.

De nieuwste vouwfiets is kleiner en lichter dan dat ze tot nu toe gemaakt zijn.

Fietsen is een goede manier om je te verplaatsen tijdens je vakantie. Je ziet de stad op een andere manier, bent snel op de plek van bestemming en krijgt ondertussen ook nog een beetje lichaamsbeweging. Een vouwfiets is extra handig want die past makkelijk in je auto. Het mede door de EU gefinancierde project Bike Intermodal brengt een nieuw model uit dat 7,5kg weegt en vouwbaar is tot 50x40x15 cm. Dat de fiets zo groot is als een werktas maakt het gebruikersvriendelijker dan eerdere modellen. Bovendien zijn alle onderdelen van de vouwfiets volledig recyclebaar.

Vouwfietsontwerpen
Jaarlijks worden er ongeveer 135 miljoen fietsen geproduceerd, waarvan 2% bestaat uit vouwfietsen. Bike Intermodal verschuift zich van een typische fietsproducent naar een die geïnspireerd is door de auto-industrie. De basis van de “intermodale fiets” bestaat uit een voorgespannen frame, waarbij het open- en dichtklappen van de fiets hetzelfde werkt als een landingsgestel van een vliegtuig. Het is gemaakt van gegoten aluminium of magnesium en zeilkabels. De makers kijken nu ook naar de mogelijkheid om in de toekomst grafeen te gebruiken om het frame nog lichter en sterker te maken. Projectpartner Maxon Motor (BRAUN family) heeft een op maat gemaakte motor ontworpen die de mobiliteit verhoogt zonder extra gewicht toe te voegen. Inclusief motor weegt de fiets bijna de helft minder dan vergelijkbare vouwfietsen zonder motor en neemt de fiets ongeveer een vijfde van het formaat van andere modellen in beslag.

Productontwikkeling
Het Bike Intermodal-onderzoeksproject ontving van de EU een onderzoekssubsidie van €1.58 miljoen. Sinds de voltooiing van het project is men doorgegaan met het optimaliseren van het ontwerp en productieproces van de fiets. Dit heeft geleid tot een commercieel haalbaar prototype. Het bedrijf is in gesprek met een aantal investeerders en enkele prominente spelers in de auto-industrie om het prototype in de markt te introduceren. Met een volledig geoptimaliseerde productie schat dhr. Belli dat het model zonder motor ongeveer €800 en het elektrische model €1.300 zal kosten. Een erg minimalistische versie zal slechts €500 kosten. De potentiële markt is groot, aangezien meer dan tweederde van de Europese bevolking in steden woont en dit aantal in de toekomst zal blijven stijgen.

Voor meer informatie ga je naar de website.

vouwfiets2

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.