Duitsland nieuwe shopbestemming
China en Rusland
“China en Rusland waren in 2013 met een marktaandeel van respectievelijk 32 en 24 procent veruit de grootste markten op het gebied van Tax Free-inkopen,” verklaart Petra Hedorfer, voorzitter van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). ”In het eerste kwartaal van 2014 kon Rusland zijn marktaandeel zelfs significant verhogen, waardoor het in de statistieken nu een gedeelde eerste plaats met China inneemt. Met hun groeiende middenklasse vormen deze twee landen samen de sterkste groeimarkten voor het toerisme naar Duitsland. Daarmee stijgt ook de bijdrage van het winkeltoerisme aan de bruto toegevoegde waarde op de middellange en lange termijn.
Groeimarkten geven het meeste uit
Met een gemiddelde uitgave van 575 euro per aankoop waren de Chinezen ook in het eerste kwartaal van 2014 de meest spenderende toeristen in Duitsland. Ze worden gevolgd door toeristen uit Thailand (459 euro), de Verenigde Staten (356 euro), de Verenigde Arabische Emiraten (326 euro) en Rusland (323 euro).
Mode en accessoires onverminderd populair
In vergelijking met de afgelopen jaren is de lijst met meest geliefde producten vrijwel onveranderd: bijna de helft van alle Tax Free-inkopen betreft mode, de gemiddelde klant besteedt rond de 300 euro aan kleding en accessoires. Bijna een kwart van de Tax Free-omzet is afkomstig uit de verkoop van horloges en sieraden – met een gemiddelde waarde van 1700 euro per aankoop worden binnen dit segment de kostbaarste aankopen gedaan.
Frankfurt en München belangrijkste winkellocaties
De internationale luchthavens maken van Frankfurt en München de populairste steden van Duitsland op het gebied van de verhoudingsgewijs voordelige Tax Free-aankopen. Rond een vijfde van alle Tax Free-omzet wordt gegeneerd op deze vliegvelden. Ook de hoofdstad Berlijn profiteert van de vele buitenlandse gasten. Hetzelfde geldt voor Düsseldorf, waar passagiers van langeafstandsvluchten de omzet eveneens flink omhoog stuwen.
Voor meer informatie over Duitsland ga je naar de website.