Beleef de tulpenmanie uit de Gouden Eeuw

Tulpen zijn altijd geliefd geweest, maar in de Gouden Eeuw liep die liefde een beetje uit de hand.

Tulpen zijn altijd geliefd geweest, maar in de Gouden Eeuw liep die liefde een beetje uit de hand.

In Nederland zijn we gek op tulpen, maar in de Gouden Eeuw waren de bloemen echt waanzinnig populair. Om je te laten zien hoe dat was is Haarlem Marketing een samenwerking aangegaan met Keukenhof, Frans Hals Museum en Jopenbier. Zij verzorgen samen de Tulpomania belevingstour, die de bezoeker meeneemt in het fascinerende verhaal van de tulpenmanie die in de Gouden Eeuw heerste.

Gouden Eeuw
In Haarlem, het centrum van de tulpenhandel, waren tulpen in de 17e eeuw waanzinnig populair. De prijzen stegen tot ongekende hoogten, speculeren was niet van de lucht. Grote winsten en grote verliezen waren het gevolg. Bij een bezoek aan bierbrouwerij de Jopenkerk en een wandeling door de Haarlemse binnenstad komt de Gouden Eeuw weer tot leven. In zowel het Frans Hals Museum als Keukenhof krijgen de bezoekers prachtige verse bloemen te zien naast presentaties over de tulpenmanie in de 17e eeuw, het verhaal van de tulpenwindhandel. Keukenhof zal dit jaar een nieuwe tentoonstelling openen over de tulpomanie en de geschiedenis van de tulp.
Een bijzonder onderdeel van het programma is het slaan van het eerste vat Tulpomaniabier. Met dit historische bier ontdek je dus zelfs de smaak van de Tulpomanie in de Gouden Eeuw.

Door een nieuwe buslijn van Arriva tussen Haarlem en Keukenhof kunnen bezoekers gemakkelijk de combinatie Keukenhof en Haarlem kunnen maken. Voor meer informatie ga je naar de website.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.