Benidorm zoekt plek op UNESCO Werelderfgoedlijst

VIDEO: De nieuwste promofilm van Benidorm, ter lancering van het nieuwe logo.

Met momenteel 44 Werelderfgoedlocaties scoort Spanje al hoog op de UNESCO lijst maar als het aan Benidorm ligt gaat dit aantal omhoog. De kustplaats gaat zich voordragen voor een plek op de Werelderfgoedlijst. De badplaats heeft zonder meer een pioniersfunctie gehad als massa strandvakantiebestemming voor Jan Modaal, een model dat in de loop der jaren door veel andere plaatsen in de Middellandse Zee gekopieerd is. Ook de visionaire stadsplanning die in 1956 in gang werd gezet– de hoogte in in plaats van de breedte – was destijds revolutionair. Nadere informatie over de badplaats op www.nl.visitbenidorm.es of www.facebook.com/visitbenidorm.

De Werelderfgoedlijst werd 1972 in het leven geroepen en telt thans 1007 culturele en natuurlijke erfgoederen wereldwijd, waaronder 44 in Spanje. De Commissie van het Werelderfgoed oordeelt eenmaal per jaar over nieuwe nominaties die minimaal aan één van de door hen opstelde tien criteria moeten voldoen. Benidorm meent aan minimaal zes van deze voorwaarden te voldoen en gaat voor een gecombineerde cultureel en natuurlijk erfgoed inzending.

Het voormalige vissersdorpje bleek een ideale ligging te hebben om het uit te bouwen tot een ongekend populaire zonbestemming voor miljoenen Spaanse en Europese toeristen. Van een slaperig vissersdorp in 1960 met 3000 inwoners tot een nieuwe stad met 300 wolkenkrabbers. De eerste stappen voor de stadsplanning van de badplaats werden ontwikkeld door Francisco Muñoz llorens en Luís Rodriguez Hernández tussen 1951 en 1956, daarna legde Pedro Idagor met zijn ‘Plan General de Ordenación’ de basis voor het hedendaagse Benidorm: veel hoogbouw, veel open ruimte en voorrang geven aan voetgangers, het Dubai of Hongkong van Europa zoals je wilt. Brede boulevards en veel hoge flats die relatief weinig grondoppervlakte in beslag nemen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Marbella.

Het gaat nog wel enkele jaren duren eer we weten of Benidorm een UNESCO erkenning krijgt, maar het vakantieoord werkt al geruime tijd aan een verjonging van haar imago. Ook gaat ze zich meer als een luxe bestemming profileren: recent opende enkele nieuwe 5-sterren resorts en de afgelopen jaren werd 90% van het bestaande hotelaanbod gerenoveerd. Als onderdeel van de herpositionering schreef het verkeersbureau van Benidorm in 2014 een wedstrijd uit voor het ontwerp van een nieuw logo: de winnende inzending was van Juan Ais en toont een grote hartvormige letter B – in een kleur die doet denken aan de ondergaande zon – en daarin de woorden City & Beaches.

Reageren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.