Dankzij ProRail is spoorfietsen toeristische attractie in Twente
Twente heeft veel moois te bieden. Zoals nu ook de nieuwe attractie ‘Spoorfietsen in Hengelo’. In 2018 hebben al meer dan 8000 bezoekers een rit gemaakt door de Twentse natuur langs het rijke verleden van industrieel Twente. Het 135 jaar oude deel ‘het Schaddenspoor’ aan de Kuipersdijk in Hengelo is deze maand officieel geopend. Het is de eerste keer dat ProRail een spoorlijn verkocht heeft voor dit doel.
Waar vroeger stoomlocomotieven zware kolentreinen over het Schaddenspoor vanuit Duitsland naar Twente brachten, kunnen bezoekers nu zelf spoorfietsen over deze echte treinrails. De spoorlijn is aangelegd door de GOLS (Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij) op initiatief van industriëlen uit Twente en de Achterhoek en werd in 1884 geopend.
Ruhrgebied
Het was een lokaalspoorlijn, die op een goedkopere manier werd aangelegd dan de oudere spoorwegen in Twente. Niet iedereen had hoge verwachtingen van deze nieuwe spoorlijn, daarom kreeg deze de spottende bijnaam “Schaddenspoor”. In werkelijkheid werd het de goedkoopste en belangrijkste verbinding tussen de Twentse industrie en het Ruhrgebied, vooral voor vervoer van steenkool.
Informatiepaneel
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het verbeteren van de voorzieningen in Hengelo. Ook blijkt het spoorfietsen in trek bij bezoekers. In 2018 hebben al meer dan 8000 bezoekers een rit gemaakt. Het plaatsen van een een informatiepaneel over het Schaddenspoor door de Regio Twente is de aanleiding om deze 135 jaar oude spoorlijn nu ook officieel te heropenen.
Over Spoorfietsen
Spoorfietsen werden vroeger door de spoorwegen gebruikt voor het inspecteren en onderhouden van het spoor. Nog tot eind 2013 is de spoorlijn gebruikt voor vervoer van de zoutindustrie. In het buitenland hebben allerlei oude spoorlijnen een nieuwe toekomst gekregen door spoorfietsen aan toeristen te verhuren.
Rail Pleasure is de nieuwe eigenaar van de spoorlijn en heeft deze via bemiddeling van de gemeente Hengelo van ProRail kunnen overnemen. Rail Pleasure is opgezet als een sociale onderneming die door middel van kleinschalige recreatieve activiteiten maatschappelijke doelen nastreeft op het gebied van erfgoed, natuur en arbeidsparticipatie.
Behoud van natuur
ProRail vindt het belangrijk dat gebruikt (spoor) materiaal een nuttig, tweede leven krijgt. Hier krijgt de complete spoorlijn een nieuwe bestemming. Ook wil ProRail met het beheer van de infrastructuur bijdragen aan het behoud en herstel van natuur. Door het behoud van het historische spoortraject tussen Hengelo en Twekkelo, blijft ook deze verbinding bestaan.
Kijk voor meer informatie op www.spoorfietsen.nl.
Voertuig
Dit schrijft Wikipedia over het fietsen over het spoor:
Een draisine is een klein aangedreven railvoertuig, meestal te licht om voor het trekken van wagons benut te kunnen worden. Draisines worden gebruikt voor inspectieritten, om de spoorarbeiders naar de plaats van de spoorwerken te brengen en dergelijke. Het vervoermiddel werd uitgevonden door Karl von Drais.
De eerste draisines waren met spierkracht aangedreven vierwielige railvoertuigen. Ze werden gebruikt door onderhoudsmonteurs van de spoorwegen. Wat later kwamen draisines die met fietspedalen werden voortgestuwd. Die noemt men ook wel spoorfiets. Bij de spoorwegen worden thans uitsluitend nog benzine- en dieseldraisines gebruikt, waarmee natuurlijk hogere snelheden mogelijk zijn.
Ook ik het buitenland zijn er verschillende trajecten waar je met dit soort voertuigen kortere of langere tochten over het spoor kunt maken. Zo is hier een overzicht van zes verschillende Belgische routes. Daarbij ook een spoorbaan die over een voormalig defensie-terrein loopt, waardoor je dus door een behoorlijk ongerept stuk natuur rijdt. Maar ook in Zweden kun je gebruik maken van dit soort voorzieningen, zoals uit dit artikel blijkt.