Minder plasticvervuiling tijdens vakantie: deze 100 bedrijven tekenen er voor

Minder plasticvervuiling tijdens vakantie: deze 100 bedrijven tekenen er voor 9
De vervuiling op de stranden door het toerisme. Foto: CC0

100 bedrijven en organisaties uit de toerismesector hebben de ‘International Tourism Plastic Pledge’ getekend. Hiermee spreken ze uit zich gezamenlijk in te zetten voor het verminderen van plasticvervuiling op vakantiebestemmingen. Onder meer TUI Group, ANVR, Landal GreenParks, Corendon, Hostelling International, Fox Verre Reizen en Better Places behoren tot de ondertekenaars. MVO Nederland is initiatiefnemer en begeleidt de bedrijven naar verdere stappen.

Elk jaar belandt ruim acht miljoen ton plastic in de zee. Geschat wordt dat er in 2050 meer plastic dan vis in de zee zit. De toerismesector draagt hier ook aan bij. Denk aan door toeristen gebruikte flesjes, rietjes en tasjes. Uit onderzoek blijkt dat in veel regio’s hotelkamerbezoekers veel meer plasticafval genereren dan een normaal huishouden.

50 miljoen vakantiegangers

De ondertekenaars van de International Tourism Plastic Pledge erkennen de urgentie en de noodzaak om samen te werken aan minder plasticvervuiling. Gezamenlijk vertegenwoordigen ze zo’n 180.000 medewerkers en 50 miljoen vakantiegangers. De komende maanden werken ze een concreet plan uit om plasticgebruik op bestemmingen wereldwijd te reduceren en plasticvervuiling te voorkomen.

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: “Toerisme is een van de grootste sectoren ter wereld. Daardoor draagt de sector een grote verantwoordelijkheid én heeft het de potentie om een verschil te maken. We zijn enorm trots dat we deze 100 bedrijven in de toeristische sector hebben kunnen samenbrengen om verdere stappen te zetten. Met zo’n samenwerking kunnen we het verschil maken in de overgang naar een circulaire, nieuwe economie.”

Reactie TUI

Melvin Mak, Manager of Sustainability bij TUI en een van de ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge: “Plasticvervuiling is een grote uitdaging, zowel voor de aantrekkelijkheid van de bestemmingen als voor het milieu. Hoewel we bij TUI Group al forse plasticreducties hebben doorgevoerd, zijn we ervan overtuigd dat we door het bundelen van krachten sneller kunnen opschalen. Het is goed dat MVO Nederland zo veel bedrijven heeft weten te bewegen om de Tourism Plastic Pledge te ondertekenen.”

Machteld Houben, Sustainabilty Specialist bij Landal GreenParks: “Door ons te committeren aan de Tourism Plastic Pledge willen wij, samen met de gehele branche, het gebruik van plastic drastisch terug te dringen. Zelf werken wij hard aan het reduceren van plastic en investeren we in herbruikbare en recyclebare verpakkingen. Met ruim twee miljoen gasten per jaar kunnen wij ook impact maken door gasten te inspireren en informeren.”

Corendon

Anne Jet Niermeijer, MVO Manager bij Corendon: “Wij voelen ons ook verantwoordelijk voor wat er verder nog in de keten gebeurt. Hiervoor is samenwerking nodig met alle betrokken partijen. Het tekenen van de Plastic Pledge is de eerste stap. Belangrijker is dat we daadwerkelijk actie ondernemen en ook hotels en andere samenwerkingspartners hierin meenemen. Bewustwording van onze hotelpartners wat de impact is van het vele plasticgebruik is daarbij essentieel. Maar ook dat wij laten zien welke besparingen het verminderen ervan kan opleveren, in geld en milieu-impact.”

Bekijk de lijst ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge via deze site: www.tourismplasticpledge.com

Cruise

Norwegian Cruise Line kondigde vrijwel tegelijkertijd een samenwerking met JUST® Goods aan. De cruisemaatschappij vervangt per 1 januari 2020 op de hele vloot alle plastic flessen voor eenmalig gebruik, te beginnen met het nieuwste schip, de Norwegian Encore.

Dit besluit is voor Norwegian Cruise Line een nieuwe stap richting een duurzame toekomst. In 2018 deed het bedrijf plastic rietjes al in de ban op de 16 schepen tellende vloot en de privébestemmingen. Als resultaat van dit nieuwste initiatief worden tegen het einde van 2019 jaarlijks bijna zes miljoen plastic flessen vervangen. Deze inspanningen worden verricht in het kader van het milieuprogramma Sail & Sustain waarmee NCL zich inzet om afval te minimaliseren, de uitstoot van CO2 te verminderen, duurzame inkoop te bevorderen en in opkomende technologie te investeren.

JUST richt zich op een impactmodel, waarbij rekening wordt gehouden met waar water vandaan wordt gehaald, hoe het wordt gebotteld en waar het wordt verpakt. De verpakking van karton en plantaardige kunststof is 100% recyclebaar en voor 82% afkomstig uit hernieuwbare en verantwoorde bronnen. JUST Goods werkt samen met bottelfabrieken in Glenn Falls, New York; Ballymena, Noord-Ierland; en Ballarat, Australië, zodat het bedrijf wereldwijd aan de vraag kan voldoen zonder water vanuit een enkele productielocatie te verzenden.

Minder plasticvervuiling tijdens vakantie: deze 100 bedrijven tekenen er voor 11

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.