Corona-travel-update 39: Vakantie Duitsland? Nu nog onmogelijk

Pula Arena – Foto: Frank Heuer

Hier onder de meest interessante reis-gerelateerde links en persberichten over het effect van het coronavirus die we de afgelopen 24 uur hebben gevonden.

Kroatische musea openen virtueel de deuren

Hoewel fysiek reizen naar Kroatië op dit moment helaas niet mogelijk is, proberen we toch een stukje van de Kroatische cultuur bij de mensen thuis te brengen. Want terwijl we allemaal wachten om weer op reis te kunnen gaan, bieden verschillende musea in Kroatië al online hun tentoonstellingen en collecties aan. Wij zetten een aantal van de meest merkwaardige virtuele tentoonstellingen in Kroatië op een rijtje.

Museum of Broken Relationships

Wat hebben een 27 jaar oude wondkorst, een rubber varkentje of een Action Man met elkaar gemeen? Niet veel, zou je denken. Toch vinden ze in het Museum of Broken Relationships in de hoofdstad Zagreb hun gemeenschappelijk kenmerk: allemaal dienden ze als symbool van en herinnering aan een verbroken relatie. Dit opmerkelijke museum roept namelijk op om objecten die iets met je stukgelopen relatie te maken hadden, te delen met de rest van de wereld.

“Zet je verdriet om in creativiteit”, zo klinkt het. En dat resulteert in een mooie verzameling vertederende verhalen en symboliek. De online collectie is te bekijken via brokenships.com/explore. Voor meer informatie over Zagreb zijn opmerkelijke musea, kijk hier: feeds.croatia.hr/nl/levendig-met-een-vleugje-waanzin-zagreb-en-zn-vreemde-musea/

FILMAKTIV: Cinema Corona  

2020 moest hét jaar van Rijeka worden. Samen met het Ierse Galway vormt de havenstad namelijk de Europese Culturele Hoofdstad van 2020. Om het jaar van cultuur te vieren, zou de idyllische stad in de Kvarnerbaai meer dan 600 evenementen verspreid over de stad organiseren, die op dit moment natuurlijk niet te bezoeken zijn. Maar de toonaangevende filmschool FILMAKTIV helpt hier een handje bij door tijdelijk Cinema Corona te lanceren.

De organisatie uit Rijeka stelt enkele van haar prestigieuze documentaires en films gratis ter beschikking op het platform Vimeo, mét Engelse ondertitels. Via deze weg brengen ze de culturele festiviteiten tot in de huiskamer, en houden ze de droom van een bezoek aan de feestelijke havenstad in leven. De video’s uit de Cinema Corona-collectie zijn hier te vinden: https://vimeo.com/channels/coronacinema

Wanneer het weer mogelijk is raden we iedereen aan om Rijeka persoonlijk te bezoeken, om te begrijpen waarom deze unieke stad is gekozen als Culturele Hoofdstad van Europa: http://www.visitrijeka.eu/

Het Museum van Apoxyomenos

Het eiland Lošinj, in het zuiden van de Kvarnerbaai, is normaal gesproken een perfecte plek om te vertoeven, met het hele jaar door zon, perfecte wandel- en mountainbikeroutes in het binnenland en een kust waar je helemaal tot rust kan komen en soms zelfs dolfijnen kunt spotten. Maar Lošinj is ook de thuishaven van één van de opmerkelijkste musea van Kroatië: het Museum van Apoxyomenos.

Een museum dat volledig in het teken staat van een Oud-Grieks beeld, dat ongeveer twee millennia lang in de duistere diepte voor de kust van het eiland heeft gelegen. Het gaat om een uniek bronzen beeld, dat een jonge atleet afbeeldt. Onder meer het Louvre, het British Museum en het J.P. Getty Museum boden hem een plaats aan in de collectie, maar het is in Mali Lošinj dat hij zijn thuis vond. Daar is het bronzen beeld en het indrukwekkende verhaal te bezichtigen in het bijzondere museum. Een online blik kan via: https://www.muzejapoksiomena.hr/en/.

Het Amfitheater van Pula

Deze stad aan de Istrische Zuidkust bestaat al 3.000 jaar en is één grote archeologische schat aan informatie. Het was een belangrijke economische schakel op de Romeinse handelsroutes en groeide uit tot de voornaamste stad uit de regio. Bewijs hiervan is het grote amfitheater, dat plaats bood aan meer dan 23.000 toeschouwers.

Waar het vroeger diende als arena voor gladiatorengevechten, dient de prachtlocatie nu nog steeds als concert- en festivallocatie. De ondergrondse gangen en hallen dienen inmiddels als museum, waar de geschiedenis van Pula en het belang van diens locatie in het Romeinse Rijk toegelicht worden. Deze 3D-tool neemt je mee onder het amfitheater en toont de expositie van kruiken en amforen in ware Streetview-stijl:  http://www.ami-pula.hr/arheoloski/virtualni-muzej/.

Meer info over Pula: https://www.pulainfo.hr/

360 video’s van Kroatië

Voor natuurliefhebbers van Kroatië is er ook de mogelijkheid om zich toch even in Kroatië te wanen, namelijk door verschillende 360 video’s. Kayak op de Zrmanja rivier in Dalmatië, zeil op de Adriatische Zee of ‘bezoek’ de prachtige stad Dubrovnik, allemaal vanuit je eigen huiskamer.

De smaak van Oost-Frankrijk bij jou op tafel

De zon laat zich steeds vaker zien. In tuinen en op balkons is het prettig vertoeven. Een geluk bij een ongeluk nu we meer aan huis gekluisterd zijn. Een passende aanleiding om eens nieuwe gerechten uit te proberen en je huisgenoten te verrassen met Franse klassiekers uit Champagne, Lotharingen, Elzas, Ardennen en Vogezen. Overigens allemaal prachtige reisbestemmingen, die samen Grand Est worden genoemd. Proef de originele Quiche Lorraine of maak je eigen luchtige champagnemousse voor “sinner Sunday”. Bon appetit!

Quiche Lorraine

Quiche Lorraine is afkomstig uit Lotharingen, een echte Franse klassieker, en de favoriet onder de quiches. Tegenwoordig geeft elk land er zijn eigen draai aan en bestaan er vele varianten op de quiche Lorraine. Hoog tijd om weer eens de originele variant uit de oven te toveren. De hartige taart bestaat in origine uit een bodem van zanddeeg met daarop een vulling van eieren, verse room, een snufje peper en gerookt spek. Trek ongeveer 20 minuten uit voor de voorbereiding en nog eens 25 minuten oventijd en je zelfgebakken quiche Lorraine is klaar om aan te snijden.

Champagnemousse

Er zijn genoeg lekkere recepten te bedenken waar het goudgele drankje goed bij smaakt, maar laat champagne ook eens de hoofdrol spelen in een recept. Champagnemousse is hier een klassiek voorbeeld van en gelukkig ook vrij eenvoudig om te maken. Naast een fles champagne heb je gelatine nodig om de mousse stijf te maken, eieren, kristalsuiker en slagroom. De mousse heeft circa 3 à 4 uur nodig om goed op te stijven in de koelkast. Dus maak het dessert wat eerder op de dag zodat je na het diner nog heerlijk een schaaltje mousse naar binnen lepelt.

Galette à suc’ des Ardennes

Een luchtige suikertaart, wellicht onverwacht om deze twee woorden in één zin te zien staan. In de Franse Ardennen hebben ze een geweldig recept voor deze zoete lekkernij. Het recept bestaat grotendeels uit bloem, fijne suiker, boter, water en een snufje zout. Geen ingewikkelde boodschappenlijst, wel een uiterst smaakvol resultaat. De taart wordt in de Ardennen veelal geserveerd op feestelijke gelegenheden.

Tarte aux myrtilles des Vosges

Tarte aux myrtilles, ofwel bossenbessentaart, wordt rond augustus massaal gebakken vanwege het bosbessenplukseizoen in de Vogezen. Een heerlijke zoete baklucht zal straks je keuken vullen. En het enige wat je daarvoor nodig hebt zijn bosbessen, eieren, suiker, poedersuiker, boter, bloem en een snufje zout. Tip: gebruik zoetzure bosbessen voor een verfrissende bite, anders zijn blauwe bessen een goed alternatief. Tarte aux myrtilles zie je in verschillende formaten, van eenpersoonsgebakjes tot grote taarten waar je met het hele gezin van smult.

Alsatian spaetzle

Eenvoud is de ultieme vorm van verfijning. Spaetzle of spatzli is de Elzasser twist op de gewone pasta variant. Qua structuur doet het denken aan pannenkoekenbeslag, maar verrast op het gebied van smaak. De Alsatian spaetzle is een voor fijnproevers. Bloem, eieren, snufje zout, water en boter zijn de basis ingrediënten. Er bestaan vele tools om spaetzle te maken, met een spaetzle-pers of een spaetzle-maker. Wil je het volledig volgens het traditionele Elzas recept doen, houdt dan een houten plank met het deeg schuin boven de pan met kokend water en snijdt met een groot mes korte, dunne reepjes af.

Voor meer informatie zie: www.visit.alsace/nl/ – www.champagne-ardennen-toerisme.nl  – https://explore.massif-des-vosges.com/  – www.toerisme-lorraine.nl/  – http://nl.ardennes.com/ 

World Travel & Tourism Council lanceert #TogetherInTravel

Deel jij jouw reisherinneringen ook met de rest van de wereld?

De World Travel & Tourism Council (WTTC) lanceert een nieuwe marketingcampagne, #TogetherInTravel, met als doel de wereldwijde toeristische gemeenschap te inspireren en te laten zien dat reizen een essentieel onderdeel is van onze levenslust. De campagne moedigt reizigers van over de hele wereld aan om hun eigen bijzondere reisverhalen te delen met de hashtag #TogetherInTravel, als teken van gemeenschappelijke solidariteit met de sector.

Emotionele video

De marketingcampagne bestaat uit drie elementen; een zeer visuele en emotionele video; de hashtag #TogetherInTravel, om het gesprek te stimuleren via sociale platforms en de microsite TogetherInTravel.com, om de video en de door de reizigers gedeelde verhalen te hosten.

Gloria Guevara, President & CEO van WTTC: “Onze sector raakt iedereen. Het bouwt gemeenschappen op, vermindert de armoede in de wereld en verbetert de sociale impact van het dagelijks leven. En op dit moment zijn we allemaal geraakt door Covid-19. Dromen maakt deel uit van onze levenslust en onze nieuwe campagne zet aan tot dromen over de betere dagen die voor ons liggen. Toerisme is een cruciale sector voor de wereldeconomie, die goed is voor een op de vier nieuwe banen wereldwijd en 10,3% bijdraagt aan het BBP.”

Wederopbouw

“Het concept voor de #TogetherInTravel-campagne is ontstaan uit de wens om iedereen voor wie reizen een passie is te mobiliseren, om degenen die hard werken aan de wederopbouw van de sector te verenigen en om een boodschap van solidariteit te verspreiden dat we één wereldwijde gemeenschap zijn, en één waar reizen ons dichterbij brengt, op het juiste moment.

“Onze boodschap is dat iedereen nog steeds geïnspireerd kan blijven door toekomstige reisideeën en boekingen – en ondertussen deel kan uitmaken van een virtuele community om te delen, te verbinden en collectief te inspireren. 

Gedoneerde tijd

WTTC heeft de campagne ontwikkeld in samenwerking met een van haar leden, marketing- en communicatiebureau MMGY Hills Balfour.

“We willen Amanda Hills, president van MMGY Hills Balfour en haar team bedanken voor hun inspanningen om deze campagne met gedoneerde tijd op te bouwen, en we hopen dat zoveel mogelijk mensen de video zullen delen, want we kijken uit naar een tijd in de nabije toekomst waarin we weer kunnen reizen.”

Voor meer informatie kijk op: TogetherInTravel.com.

In het kort

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.