Corona-travel-update 45: Thuis douchen en dan naar de camping

Hier onder de meest interessante reis-gerelateerde links en persberichten over het effect van het coronavirus die we de afgelopen 24 uur hebben gevonden.

Zo blijft Qatar Airways draaiende

In de afgelopen weken heeft Qatar Airways meer dan een miljoen mensen naar huis gebracht en meer dan 70.000 ton medische apparatuur en hulpgoederen vervoerd. Hierdoor kon de luchtvaartmaatschappij, in uiterst moeilijke omstandigheden, volgens eigen zeggen de vertrouwensband met passagiers, overheden, reisbureaus en vrachtvervoerders versterken.

De COVID-19 pandemie bracht een ongekende uitdaging met zich mee voor Qatar Airways en voor de gehele luchtvaartindustrie. De algemene vraag naar luchtvervoer is immers aanzienlijk gedaald, terwijl de luchtvaartmaatschappij waar mogelijk haar activiteiten voortzet om mensen thuis te brengen en essentiële voorraden te vervoeren.

Vervoer van passagiers

Sinds half februari heeft Qatar Airways geholpen om meer dan een miljoen passagiers met hun geliefden te herenigen dankzij een samenstelling van lijnvluchten, charteroperaties en extra routes. In de afgelopen weken heeft de luchtvaartmaatschappij geholpen bij de repatriëring van meer dan 7.500 passagiers naar België, meer dan 10.500 passagiers naar Nederland, 45.000 naar Frankrijk, 70.000 naar Duitsland en meer dan 100.000 klanten naar het Verenigd Koninkrijk.

In samenwerking met overheden en organisaties voor groepsreizen over de hele wereld heeft Qatar Airways meer dan 90 chartervluchten en vluchten op extra routes uitgevoerd, om meer dan 26.000 gestrande reizigers naar huis te brengen.

De vraag om gestrande reizigers te helpen thuisbrengen, heeft er ook toe geleid dat Qatar Airways nieuwe bestemmingen aanvliegt, zoals Brisbane, Christchurch en Toronto. De nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar blijft ongeveer 60 lijnvluchten per dag uitvoeren naar een 40-tal bestemmingen. Ze werkt nauw samen met ambassades over de hele wereld om charters in te zetten voor de repatriëring van gestrande burgers.

Vrachtvervoer

Terwijl de mondiale luchtvrachtcapaciteit afneemt, heeft Qatar Airways Cargo zijn activiteiten uitgebreid om de continuïteit van de wereldhandel en verkeer van essentiële medische benodigdheden en hulpgoederen te waarborgen. De luchtvaartmaatschappij blijft een aanzienlijk luchtvrachtprogramma uitvoeren met bijna 100 vluchten per dag.

De afgelopen maand heeft Qatar Airways Cargo nauw samengewerkt met regeringen en NGO’s om meer dan 70.000 ton medisch materiaal en hulpgoederen te vervoeren naar getroffen regio’s over de hele wereld met zowel lijn- als charterdiensten, het equivalent van ongeveer 700 volgeladen Boeing 777-vrachtvliegtuigen.

Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, maakt de Cargo divisie van Qatar Airways Group ook gebruik van passagiersvliegtuigen voor het vervoer van uitsluitend vracht naar bestemmingen in China, Europa, India en het Midden-Oosten.

Solidariteitsprogramma van personeel 

De luchtvaartmaatschappij heeft harde inspanningen gedaan om kosten waar mogelijk te beperken of uit te stellen. Ze heeft onlangs met het personeel gewerkt aan de uitvoering van een ‘Solidariteitsprogramma’, waarbij het personeel gebaseerd in Doha vanaf het middenkader akkoord gaat om een deel van het basisloon uit te stellen.

Voor werknemers vanaf het middenkader wordt de betaling van het maandelijkse basisloon voor 50% uitgesteld. Deze tijdelijke maatregel zal naar verwachting drie maanden duren, met ingang van april 2020, en wordt verder gemonitord aan de hand van de economische situatie.

Qatar Airways Group Chief Executive, Akbar Al Baker, zei: “We hebben een regeling van uitgesteld loon voor werknemers ingevoerd, dat het bedrijf zo snel mogelijk zal uitbetalen, zodra de omstandigheden het toelaten. Vele andere werknemersgroepen in het buitenland en op alle functieniveaus hebben ook aangeboden om vrijwillig salarisuitstel te bieden in solidariteit met hun collega’s. Dit bevestigt het feit dat de Qatar Airways Group een hechte familie is waar iedereen het beste voor heeft met elkaar en de luchtvaartmaatschappij in het hart draagt.”

Bescherming van passagiers en personeel 

Als luchtvaartmaatschappij hanteert Qatar Airways volgens eigen zeggen de hoogst mogelijke hygiënenormen, waaronder het regelmatig desinfecteren van vliegtuigen, het gebruik van reinigingsmiddelen die zijn aanbevolen door de International Air Transport Association (IATA) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), en het thermisch screenen van de bemanning.

,,Bovendien beschikken de vliegtuigen van Qatar Airways over de meest geavanceerde luchtfiltersystemen, uitgerust met HEPA-filters van industrieel formaat die 99,97% van de virale en bacteriële verontreinigingen uit de teruggevoerde lucht verwijderen en zo de beste bescherming tegen infecties bieden. Alle linnengoed en dekens aan boord van het vliegtuig worden gewassen, gedroogd en geperst bij temperaturen die dodelijk zijn voor bacteriën, terwijl de koptelefoons worden ontdaan van oorschuim en na elke vlucht grondig worden ontsmet. Deze artikelen worden vervolgens verzegeld in individuele verpakkingen door personeel dat hygiënische wegwerphandschoenen draagt.”

Voedselveiligheid

Qatar Aircraft Catering Company (QACC) was vorig jaar de eerste organisatie ter wereld die de ISO22000:2018-certificering van Bureau Veritas met UKAS-accreditatie behaalde, wat bevestigt dat haar Food Safety Management System aan de hoogste normen voldoet. Al het serviesgoed en bestek wordt gewassen met wasmiddelen en gespoeld met gedemineraliseerd zoet water bij temperaturen die ziekteverwekkende bacteriën doden. Alle gezuiverde voorwerpen worden door het personeel aangenomen met hygiënische wegwerphandschoenen.

Hamad International Airport (HIA) minimaliseert ook de risico’s voor de gezondheid en veiligheid van de passagiers en het personeel. Als een essentiële pijler voor de nationale economie van Qatar, blijven de deuren van de luchthaven open en zet ze haar activiteiten voort om mensen via Doha naar huis te brengen en om de voedselvoorziening van Qatar te garanderen middels vrachtvervoer.

Mondmaskers

HIA heeft strenge schoonmaakprocedures ingevoerd en de meeste niet-essentiële reizigersvoorzieningen gesloten. Alle aanraakpunten van passagiers op de luchthaven worden om de 10-15 minuten gedesinfecteerd. Alle boarding gates en toegangspoorten voor bussen worden na elke vlucht gereinigd. Het personeel dat op de luchthaven werkt, heeft extra training gekregen om zichzelf en anderen te beschermen in het licht van de huidige situatie en om de hoogste gezondheids- en veiligheidsmaatregelen op te volgen. Daarnaast zijn handreinigers beschikbaar bij de immigratie- en veiligheidscontroleposten. Op de luchthaven is een social distancing beleid ingevoerd en het personeel mag mondmaskers en wegwerphandschoenen dragen om zich te beschermen tegen eventuele infecties. Al het personeel is gebrieft om de maskers te vervangen in overeenstemming met de aanbevelingen van de WHO.

Update maatregelen Peru

De Peruaanse overheid heeft nieuwe maatregelen genomen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan:

  • Tussen maandag en zaterdag is het één persoon per familie toegestaan om eten te kopen, naar de apotheek te gaan en/of naar de bank te gaan. Op zondag is het voor niemand toegestaan om naar buiten te gaan.
  • Het gebruik van een mondkapje op straat is verplicht.
  • In het hele land geldt er een avondklok, vanaf 18.00 tot 04.00 uur. In Tumbes, Piura, Lambayeque, La Libertad en Loreto geldt dit vanaf 16.00 uur.
  • De maatregelen zijn van toepassing tot en met zondag 10 mei. Hetzelfde geldt voor de sluiting van de internationale grenzen.

Tot op heden zijn er meer dan 257 repatriatie vluchten uitgevoerd, die meer dan 30.850 buitenlandse toeristen thuis hebben gebracht.

Bij vragen, neem dan contact op met het Tourist Protection Network via de dienst iPerú:

In het kort

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.