Corona-travel-update 66: Reizen Waes is weer terug

Tom Waes onderweg in Japan. Foto: VPRO

Hier onder de meest interessante reis-gerelateerde links en persberichten over het effect van het coronavirus die we de afgelopen 24 uur hebben gevonden.

Reizen Waes: vanaf vrijdag 5 juni, 20.30 uur op NPO 3

De eerste uitzending van het nieuwe seizoen van Reizen Waes staat in het teken van corona. Tom Waes wil weten hoe de mensen in de landen die hij bezocht, omgaan met corona. Vanuit zijn woonkamer probeert Tom contact te leggen met zoveel mogelijk mensen. Aansluitend is vanaf vrijdag 12 juni de driedelige serie Reizen Waes: Japan te zien, een verslag van de reis door Japan die Tom begin dit jaar maakte.

Reizen Waes blijft thuis

Vrijdag 5 juni om 20.30 uur op NPO 3 – Verre reizen zitten er voor Tom dit jaar waarschijnlijk niet meer in. Hij zit dus thuis. Maar het heeft hem wel aan het denken gezet… De afgelopen vier seizoenen van Reizen Waes heeft Tom meer dan dertig verschillende bestemmingen over de hele wereld bezocht. Hij heeft honderden mensen ontmoet uit de meest verschillende culturen en met de meest uiteenlopende achtergronden. Hoe zou het eigenlijk met iedereen gaan? En hoe gaat iedereen in al die verschillende landen met de crisis om? Hij organiseert een online reünie met de hele wereld. 

Reizen Waes: Japan

Vanaf vrijdag 12 juni om 20.30 uur op NPO 3 – Eén grote reis heeft Tom Waes dit jaar gemaakt voor Reizen Waes: een roadtrip door Japan. Daarna gingen de grenzen bijna overal dicht. Tom reist in drie afleveringen meer dan 4.000 kilometer door Japan, van de havenstad Nagasaki in het zuiden tot aan het eiland Hokkaido in het hoge noorden. Hij maakt kennis met eeuwenoude Japanse tradities en fascinerende verhalen.

Uitzending: Vanaf vrijdag 5 juni om 20.30 uur op NPO 3.
Website: vpro.nl/reizenwaes

Tuin delen als kampeerplek moet de nieuwe trend worden van de zomer van 2020

Met een groeiend aantal Nederlanders die deze zomer op vakantie zullen gaan in eigen land, groeit ook de vraag of er wel voldoende plek is voor al deze vakantiegangers. De kampeerstartup Campspace, het Nederlandse deelplatform voor unieke kampeerplekken op privéterreinen van lokale hosts, heeft de oplossing en roept Nederlanders op om hun tuin of stuk land te delen als kampeerplek.

Circa 7,2 miljoen Nederlanders willen deze zomer, ondanks de coronacrisis, op vakantie en een kwart daarvan zegt in Nederland te zullen blijven. Dit blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO Research. Met de aanhoudende onzekerheden over de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan is de verwachting dat het aantal ‘thuisblijvers’ alleen nog maar verder zal groeien deze zomer.

Groei in microcampings

Campspace ziet een explosieve groei in de vraag naar microcampings. Van unieke achtertuinen in de polder tot vintage campers in het zuiden van Nederland. Voor het hele gezin of juist een romantisch weekend voor twee, bij Campspace vind je aanbod voor kampeerplaatsen. Om aan de groeiende vraag te voldoen, zijn er meer Nederlanders nodig die hun tuin verhuren als kampeerplek. Daarom roept Campspace Nederlanders op om hun tuin te delen en zo meer kampeerplekken te creëren voor landgenoten. Verhuren is volledig kosteloos en het platform komt zelfs bij je langs om gratis foto’s te maken van jouw stuk land of tuin. Het is een leuke manier om jouw mooie plek te delen met andere Nederlanders en je verdient er ook nog eens geld mee.

Kans op duurzame ontwikkeling in reisbranche

Voor veel hosts op het platform is geld verdienen niet de belangrijkste drijfveer, zij zien het juist als een tegenhanger van het massatoerisme. Verhuurder Joel vertelt over haar motivatie om haar tuin te verhuren: “Hier vlakbij wordt een vakantiepark gebouwd voor vijfduizend toeristen. Dat is groter dan het dichtstbijzijnde dorp! Ik moet er niet aan denken om daar op vakantie te gaan. Mijn filosofie is: als elke Zeeuw nou één toerist opneemt, dan hoeven er ook niet van die vreselijke parken te worden gebouwd.” Zij is een van de vele hosts die in Campspace een duurzaam reisalternatief ziet.

Over Campspace

Campspace is een online platform dat kampeerplekken aanbiedt op privéterrein van lokale hosts en microcampings. Campspaces zijn unieke plekken om te overnachten midden in de natuur. Van achtertuinen in de polder tot bijzondere hutten in het bos. Wanneer je een Campspace boekt weet je zeker dat je op een plek terecht komt waar je ongestoord van de natuur kunt genieten, volgens de initiatiefnemer. Hoe laagdrempeliger het is om een weekendje in de buitenlucht door te brengen, hoe groter de kans is het dat mensen dit vaker zullen doen.

Voor meer informatie over Campspace zie: https://campspace.com/nl/

Logis belooft ‘ultieme staycation’

Logis Hotels, een onafhankelijke hotel- en restaurantketen in Europa, heropent 20 mei de deuren van alle hotels in Nederland. Dit is daarom een goed moment om jouw ultieme staycation in eigen land in te plannen met Logis. Al is het om helemaal tot rust te komen, meer tijd met jouw geliefde, gezin of vrienden door te brengen of om nieuwe plekken in Nederland te ontdekken.

Micro avontuur in Overijsel

Logis De Klomp, een landhuis midden in de natuur in het Overijsselse Vechtdal is ideaal voor een staycation met familie, vrienden of knus met z’n tweeën. Op fietsafstand van het hotel kan je kano’s en e-sloepen huren, zodat je de omgeving op het water kan ontdekken. De scharrelroute is ook een aanrader. Tijdens de smakelijke fietsroute van 35km scharrel je langs verschillende boeren om de lekkerste producten te proeven. Na een actieve dag kom je heerlijk tot rust met een drankje op het zonnige terras van het hotel.

Hotel hoppen

In de Achterhoek hebben drie Logis hotels de krachten gebundeld. Ze bieden binnenkort een arrangement aan: hotel hoppen. Je boekt hierbij een fietsarrangement, waarbij je niet in één hotel  maar in drie verblijft en van hotel naar hotel fietst. De tassen en koffers worden door de hoteliers naar het volgende hotel gebracht. De drie hotels waar je verblijft zijn Logis Boetiek Hotel BonAparte in BarchemLogis Hotel de Gravin van Vorden en Logis Restaurant Hotel de Tuinkamer in Ruurlo. Bij de Tuinkamer ben je tijdens je staycation voor even in Frankrijk. Speel jeu-de-boules in de tuin of geniet van de Franse keuken.

Bevers spotten in de Biesbosch

Logis Hotel De Brabantse Biesbosch bevindt zich midden in het eldorado voor natuurliefhebbers, watersporters, wandelaars en fietsers. Het schitterende natuurgebied de Biesbosch kan je te voet, te fiets, per kano of zelfs tijdens een fluiterboottocht ontdekken. Je vaart tijdens de tocht door ondoordringbare gedeeltes van de Brabantse Biesbosch die normaal gesproken ongezien zouden blijven. Grote kans dat je hier een bever spot, er leven namelijk wel meer dan 300 bevers in de Biesbosch. Op nabije afstand bevinden zich ook historische steden zoals Dordrecht, Gorinchem en Woudrichem.

Vanwege de gunstige ligging en natuurrijke omgeving kunnen gasten in alle rust bij Logis Hotels overnachten en voldoen de hotels aan de eisen van de anderhalve meter economie. De veiligheid van gasten en personeel staat altijd voorop. Zo licht het personeel de geldende protocollen bij aankomst toe, staan alle tafels voor hotelgasten in het restaurant en op het terras minimaal 1.5 meter uit elkaar en worden de gerechten op een bijzettafel of trolley gereserveerd.

Over Logis Hotels

Al sinds meer dan 70 jaar zorgt Logis Hotels ervoor dat mensen kunnen genieten van een verblijf en lekker eten. Het is de eerste keten van onafhankelijke restaurant- en hoteleigenaren in Europa, met 2400 hotels verspreid over 8 landen en 6 merken (Logis d’Exception, Châteaux & Demeures, Logis Hotels, Auberges de Pays, Citotel en Urban Style). Logis Hotels legt de link tussen platteland en de stad, van heel lokaal tot mondain en werkt elke dag, samen met alle leden, aan moderne, duurzame en unieke hotellerie, en toont haar betrokkenheid op sociaal gebied en met betrekking tot het milieu. Ieder lid van de Logis Hotels groep is er trots op bij te dragen aan een betere wereld. Zie voor meer informatie ook www.logishotels.com/nl.

Bergliefhebbers hebben vertrouwen in zomervakantie 2020

Afgelopen week heeft de website Indebergen.nl onderzoek gedaan naar de impact van het coronavirus op het plannen en boeken van de zomervakantie in de Alpen en andere berggebieden in Europa. De resultaten zijn overwegend positief: meer dan driekwart van de ondervraagden overweegt op dit moment een zomervakantie in de bergen. In totaal werkten 2420 bergliefhebbers mee aan het online onderzoek over het vakantie- en boekgedrag en de invloed van het coronavirus hierop. 

Ondanks corona toch graag naar de bergen

De respondenten werden gevraagd of zij, onafhankelijk van het feit of ze al geboekt hadden, op dit moment een vakantie naar de bergen zouden overwegen deze zomer. Ruim driekwart van hen antwoordde hierop bevestigend. Een kleine 19% blijft deze zomervakantie liever thuis en gaat helemaal niet op vakantie. Van de mensen die deze zomer niet naar de bergen wil (6,2%), geeft 86,5% aan de vakantie liever in eigen land te vieren.

Bijna de helft heeft al geboekt, 10% zelfs na de corona-uitbraak

Bijna de helft (49,3%) van de bergliefhebbers geeft aan hun vakantie al geboekt te hebben, 40% nog niet. In 10,8% van de gevallen is de vakantie geannuleerd. Bijna 10 procent van de personen die geboekt hebben, deed dit na de coronamaatregelen die op 13 maart 2020 werden aangekondigd, de rest van hen daarvoor. Aan annuleren van de geboekte vakantie denken de meeste mensen nog niet. Bijna eenderde zegt waarschijnlijk ook met de huidige kennis de vakantie geboekt te hebben, terwijl 43,9% zegt dat niet zeker te weten en 26,5% had niet geboekt.

Vertrouwen in zomerseizoen

De respondenten hebben een groot vertrouwen in het zomerseizoen. Bijna een kwart denkt dat we vanaf juni naar de bergen mogen reizen en meer dan de helft denkt dat dit vanaf juli weer mogelijk zal zijn. Slecht 12,2% zegt pas na augustus weer te verwachten dat we naar de bergen kunnen. Bijna 80% plant in de maanden juli en augustus zijn of haar bergvakantie. Zo’n 10 procent zegt in het voorseizoen te gaan en nog eens 10 procent in het naseizoen.

Auto populairder

De auto wordt deze zomer naar alle waarschijnlijkheid populairder dan andere vervoersmiddelen naar de vakantiebestemming. Meer dan de helft van de bergliefhebbers zegt vanwege het coronavirus sneller dan normaal te kiezen voor de auto. Er wordt minder snel gekozen voor trein (71%), vliegtuig (80%) en bus (82%). Qua accommodatiekeuze verandert er ook iets ten opzichte van voorgaande jaren. Bijna de helft van de mensen (47,7%) zegt minder snel dan normaal voor een camping te kiezen. Ook hotels en pensions worden door respectievelijk 38,3% en 35,2% minder snel gekozen. Appartementen en chalets worden duidelijk populairder.

Weg van drukte

Wordt de invulling van de bergvakantie anders dan normaal? Van de bergliefhebbers geeft 31,1% aan vanwege het virus sneller dan normaal te gaan wandelen en 22% zegt sneller dan normaal te gaan relaxen. Wellness en binnen zwemmen zijn deze zomer minder populair dan normaal. Van de respondenten geeft 58,2% aan minder snel dan normaal bijvoorbeeld (attractie)parken en dierentuinen te bezoeken en 34,3% zegt dat over dagtripjes naar dorpjes en steden. Veel mensen verwachten dat er toch wel wat gaat veranderen de komende bergvakantie. Vooral afstand houden en het naleven van bepaalde regels worden genoemd als veranderingen.

Lees alle resultaten van het onderzoek ‘Zomervakantie in de bergen & het coronavirus’ hier >

Inkomsten reisbranche gehalveerd tijdens lockdown

Kleine ondernemers in de reisbranche zagen hun inkomsten flink teruglopen sinds de eerste coronamaatregelen. Ondernemers met een reisorganisatie moesten genoegen nemen met 50% minder inkomsten. Dit en meer blijkt uit een onderzoek door Knab​, op basis van geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en bv’s die een zakelijke rekening hebben bij Knab.

Reisbureaus het hardst getroffen

Bij de 585 reisorganisaties met een zakelijke rekening bij Knab lag het totaalbedrag aan inkomende transacties tussen 14 maart en 11 mei gemiddeld 50% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook de 445 verhuurders van vakantie-accommodaties – die Knab als huisbank hebben – moesten het ontgelden tijdens de lockdown. De logiesverstrekking had namelijk te maken met een inkomstendaling van 31%.

Dalende saldi binnen reisbranche

Het effect op de balansen van ondernemers in de reisbemiddeling is groot. Tijdens de lockdown daalden de saldi van reisbureau-ondernemers met € 153. Dit terwijl er -in dezelfde periode- vorig jaar nog sprake was van een gemiddelde groei van € 1.472.
Bij verhuurders van vakantie-accommodaties zijn vergelijkbare cijfers te zien. Waar hun saldi vorig jaar met gemiddeld € 607 groeiden, namen ze tijdens de lockdown af met € 1.143.

Veel ondernemers reissector maken gebruik van TOGS

Voor kleine ondernemers is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) de belangrijkste regeling die in de vorm van compensatie steun biedt. Onder bepaalde voorwaarden maken aanvragers aanspraak op eenmalig € 4.000, belastingvrij. 
Veel ondernemers in de reisbranche hebben tijdens de lockdown gebruik gemaakt van de TOGS-regeling, blijkt uit het onderzoek van Knab. Zelfstandige logiesverstrekkers deden dit in 22,4% van de gevallen. Reisorganisaties maakten tot nu toe minder vaak aanspraak op deze regeling (10,6%). 

De Algarve mist je en is klaar om je weer te verwelkomen!

Het Algarve Tourism Bureau lanceert een video waarin het aangeeft dat de Algarve je mist, aan je denkt en geduldig wacht totdat ze je weer mag verwelkomen. Met de hashtag #AlgarveIsReady wordt duidelijk dat de Zuid-Portugese regio er helemaal klaar voor is om iedereen straks weer te ontvangen.

De Algarve is deze zomer geopend voor toeristen en zal internationale bezoekers verwelkomen zodra reisbeperkingen zijn opgeheven. Toeristische bedrijven in de regio zijn goed voorbereid en dankzij de snelle invoering van het “Clean & Safe” keurmerk inmiddels officieel gecertificeerd als veilig. Daarbij is het aantal besmettingen in de regio altijd zeer laag gebleven; de Algarve is hierdoor klaar om gasten van dienst te zijn en te zorgen voor een ontspannend en bovenal veilig verblijf in de regio.

Zo is meer dan één derde van de hotels in de regio nu al open en in juni zal dit naar verwachting 75% zijn. Het Algarve Tourism Bureau verwacht dat in juli de meeste hotels hun deuren weer geopend hebben. De restaurants zijn open met 50% capaciteitsbeperkingen en de verschillende waterparken openen hun deuren in juni en juli. Vakantiegangers kunnen ook genieten van een mooie zonnige dag aan de zee, want de stranden gaan in juni weer open. Uiteraard met inachtneming van enkele gezondheidsprocedures die de veiligheid van bezoekers en werknemers garanderen.

West-Zweden gaat live

Als je niet naar Zweden komt, dan komt Zweden wel naar jou… Onder dat motto start West-Zweden vanaf 20 mei met wekelijkse live-uitzendingen vanuit de regio. Iedere woensdag zet West-Zweden via speciale thema-uitzendingen hoogtepunten uit de regio in de schijnwerpers. Deze zijn simpel thuis of onderweg te volgen via het Instagram account @westsweden. Ga mee oesters vangen of volg een outdoor yoga-les

De uitzendingen belichten iedere woensdag om 15.00 uur verschillende kanten van de populaire regio waar Bohuslän, Västra Götaland en Dalsland onder vallen. De eerste uitzending op 20 mei staat in het teken van de rijke seafood traditie aan de westkust. Hanna Karlsson Thorén van Everts Sjöbod uit Grebbestad neemt de kijkers mee in de wereld van de Zweedse oesters. Andere uitzendingen trakteren de kijker op outdoor yoga-lessen op de rotsen bij Grönemad, een wandeling op de befaamde wandelroute Gotaleden en een cookingclass op de tafel van Edible Country vlak aan het Göta kanaal.

In de uitzendingen komen verschillende lokale bedrijven aan bod. Daarmee geeft West-Zweden tevens een podium aan deze locals die onder normale omstandigheden een druk toeristenseizoen tegemoet zien.
De uitzendingen starten op woensdag 20 mei en duren tot in ieder geval 10 juni of mogelijk langer zo lang de reisrestricties in Europa vanwege de Corona-situatie niet versoepeld zijn. De uitzendingen starten om 15.00 uur via Instagram @westsweden. Meer informatie over de uitzendingen en verschillende thema’s vind je op de website van West-Sweden.
Voor meer informatie over de reisrestricties omtrent het Covid-19 virus in Zweden, heeft de Zweedse overheid een speciale website in het leven geroepen met alle informatie.

Wandelen in West-Zweden. Foto: Jonas Ingman/Westsweden.com

Gaat de camper de zomervakantie redden?

Is de zelfvoorzienende camper de redding van onze zomervakantie? Deelplatform Camptoo zag de verhuur van campers en caravans met eigen toilet-, douche- en keukenvoorzieningen ten opzichte van vorige maand vertwintigvoudigen. ‘Nu moeten we alles uit de kast trekken om aan de vraag te voldoen.’

Wekenlang zag oprichter van Camptoo Martijn Peeters het vanuit zijn camper op de Veluwe annuleringen regenen. Door de oproep van het RIVM en de overheid om zo veel mogelijk thuis te blijven, cancelde meer dan tachtig procent van de huurders zijn vakantie. ‘Het was echt heftig, de onzekerheid en onrust bij onze gebruikers. Ons support team werd overladen en heeft keihard gewerkt. Ik ben dankbaar voor het geduld en de flexibiliteit van onze gebruikers om samen tot win-winoplossingen te komen.’

Maar na regen komt zonneschijn. Doordat de maatregelen mondjesmaat versoepelen en mensen na maanden van isolatie staan te springen om ons eigen land te herontdekken, stromen de reserveringen binnen. ‘Er is ontzettend veel vraag naar zelfvoorzienende campers en caravans. Ten opzichte van 4 weken geleden zijn de boekingen vertwintigvoudigd en deze week zitten we alweer boven het aantal boekingen in dezelfde periode van vorig jaar. Zo’n explosieve groei hebben we nooit eerder meegemaakt.’ 

Die zelfvoorzienendheid is een absolute voorwaarde op de camping. Gemeenschappelijke ruimtes als toiletten en doucheruimtes blijven vooralsnog gesloten en de oproep om 1,5 meter afstand te houden houdt onverminderd stand. Ook vanuit de achterban wordt er volgens Peeters enthousiast meegedacht. ‘Je ziet dat verhuurders op allerlei creatieve manieren hun deelcamper zelfvoorzienend maken en de uitgifte op een veilige en verantwoorde manier regelen. En bovendien, een camper met eigen toilet, douche, koken en stromend water is op dit moment een luxe, en enorm gemakkelijk. Met mijn gezin heb ik de afgelopen acht weken in de camper geleefd in isolatie.’

Toch vreest de oprichter van Camptoo, die zijn verblijf in de camper aanwendde om tips te geven over hoe en waar op veilige afstand van elkaar en zelfvoorzienend te kamperen, dat het aanbod de vraag niet kan bijbenen. ‘We gaan snel vol raken, en komen ongetwijfeld op een punt waarin we vakantievoertuigen tekortkomen. We doen daarom een emotionele oproep naar alle camper- en caravaneigenaren om deze zomer hun camper te verhuren, zodat meer mensen de campervrijheid kunnen ervaren.’

In het kort – nieuwsoverzicht

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.