Belgische beren krijgen erkenning

In het Belgische Brugelette hebben ze deze week een feestje te vieren. De dierentuin Pairi Daiza hebben ze namelijk internationale erkenning gekregen voor hun opvang van ijsberen en de bijdrage die ze daarmee leveren voor het behoud van deze diersoort. Dit en meer nieuws, als:

  • Haal Turkije in huis met deze 3 drankjes (recepten)
  • Expositie ‘Glas in Escher’ opent
  • Reis boeken en verrassingspakket krijgen? Dat kan nu

Reisgidsenuitgever krijgt steun van honderden supporters via crowdfunding campagne

De mensen achter Time to Momo. Foto: PR

Crowdfunding trekt weer aan. Bedrijven die door de coronacrisis tot stilstand waren gebracht zetten in toenemende mate crowdfunding in om mee te kunnen groeien met veranderingen in de markt. En de bereidheid van ‘de crowd’ om mee te helpen is groot, bewijst de reisgidsen uitgeverij van time to momo. Het bedrijf behaalde deze week een recordaantal supporters op crowdfunding platform CrowdAboutNow met hun campagne ‘It’s time to momo!’.

Recordaantal supporters

Gedurende de coronacrisis werd al zichtbaar dat lokale ondernemers konden rekenen op steun uit hun klantenkring. Er werden veel initiatieven opgezet om onder anderen horeca-ondernemers te steunen met een tegoedbon. Maar ook nu Nederland weer van het slot is laten klanten en fans zien dat ze vertrouwen hebben in de toekomst van hun favoriete bedrijven. Ze investeren mee of doen een aankoop zodat de bedrijven vooruit kunnen. 

Dat mensen bereid zijn te helpen laat onder andere de campagne ‘It’s time to momo!’ zien. De campagne is opgezet door de Rotterdamse reisgidsenuitgevers van time to momo en behaalde deze week een recordaantal supporters voor een voorverkoop campagne op CrowdAboutNow. Al 954 supporters helpen de uitgeverij om al hun reisgidsen weer up-to-date te krijgen na de coronacrisis. Het oude record stond op naam van Kromkommer, dat in 2014 847 supporters voor zijn voorverkoop campagne verzamelde. 

“Dit is fantastisch,” vindt time to momo-founder en directeur René Bego. “En we hebben nog bijna een maand te gaan! Het geeft ontzettend veel vertrouwen en voldoening dat zoveel klanten en fans waardering hebben voor ons merk. Dit biedt perspectief voor de toekomst.”

Drie drankjes die Turkije bij je thuis brengen

Dit is Boza. Foto: PR

Naast de historische gebouwen, Turkse thee en Turkse koffie, staat Turkije ook bekend om de lokale drankjes die in de regio verkrijgbaar zijn. Maar je kan ook zelf aan de slag en drankjes als Boza en Ayran helemaal zelf maken vanuit je eigen keuken. Een geweldig idee nu we nog niet naar Turkije kunnen afreizen en nog niet daar kunnen genieten van Turks drankjes als Rakı. Waan je een weg in de Turkse sferen en geniet van deze drie heerlijke delicatessen:

1. Boza

Boza is één van de oudste drankjes in Turkije. Boza wordt gemaakt van gist, water, suiker en kan tot wel 7 dagen bewaard blijven. Voornamelijk in de winter wordt dit drankje geconsumeerd.

Hoe maak ik boza thuis?
Ingrediënten: 
• 4 glazen gebarsten koren tarwe
• 3 eetlepels suiker
• ½ glas rijst of gebarsten tarwe
• 1 theelepel droge gist en water
• 1 ½ glazen suiker

Was de gebarsten tarwe goed en laat het 3 tot 4 uur in het water weken. Plaats het in een grote pan en voeg net genoeg water toe om de mix te bedekken. Kook de mix, giet het water af, voeg nieuw water toe en kook het opnieuw. Giet het mengsel met een zeef af en doe de gebarsten tarwe in een andere pan. Laat de mix in de pan onbedekt op een donkere plek rusten.

Meng de gist en de suiker apart en voeg een half glas water toe. Voeg dit mengsel toe aan de mix en bedek de pan. Laat dit vervolgens een dag rusten op een donkere en koele plaats. Open af en toe het deksel van de pan en roer de mix. Voeg een dag later de suiker toe aan de mix en roer het opnieuw. Nu is het tijd om te proeven en de Boza helemaal naar wens te maken. In deze fase kan je er nog extra water of suiker bij doen.

Eventueel kan je nu de gemalen kaneel toevoegen en het drankje serveren met geroosterde kikkererwten.

2. Ayran

Ayran is een van de meest doordringende dranken in de Turkse keuken. Ayran wordt gemaakt door water met yoghurt te mengen. De Gokturks, die in 552-745 na Christus regeerden, verdunden yoghurt met water om de zuurgraad te verminderen.

Hoe maak ik ayran thuis?
Ingrediënten: 
• 400ml Griekse yoghurt/volle natuurlijke yoghurt
• 100ml water
• 2 takken munt
• 1 beker ijsklontjes

Doe de Griekse yoghurt (of volle natuurlijke yoghurt) en het water in een blender. Haal de blaadjes van de takken munt en doe die erbij in de blender. Voeg als laatste de ijsblokjes toe. Mix alles met elkaar tot je een schuimige drank krijgt. Eventueel kan er nog zout of citroensap worden toegevoegd, daarna is het drankje klaar om te worden geconsumeerd.

3. Raki

Rakı is een gedistilleerde alcoholische drank gemaakt van rozijnen/druivengeest, ook wel suma genoemd, en is gearomatiseerd met anijs. Rakı is het go to drankje voor feestjes. Meestal geconsumeerd met hapjes uit de Turkse keuken, geserveerd in kleine porties. De meest populairste hapjes die samen worden geserveerd met het drankje zijn witte kaas en meloen, maar ook zeevruchten zijn een favoriete delicatessen onder de Turkse gemeenschap. Als ‘on the rocks’ gewenst is, dan wordt het drankje met water in een glas gegoten voordat het ijs wordt toegevoegd. Rakı kan met vrijwel alles worden geserveerd, dat maakt dit drankje zo uniek.

Belgisch ijsberenverblijf uitgeroepen tot ‘Arctic Ambassador’

Polar Bears International, een belangrijke organisatie voor de bescherming van ijsberen in hun natuurlijke leefmilieu, heeft de Pairi Daiza Foundation in België uitgeroepen tot ‘Arctic Ambassador’. Een erkenning voor de inzet van de dierentuin in de strijd tegen de opwarming van de aarde en voor het opvangen van ijsberen in een territorium van de hoogste kwaliteit.

Arctic Ambassador zijn, is in de eerste plaats een erkenning. Het betekent dat de ijsberen in Pairi Daiza op de best mogelijke manier gehuisvest worden in hun verblijf in The Land of the Cold. Hun verblijf werd begin dit jaar uitgebreid bezocht door een van de experts van Polar Bears International en kreeg diens volledige goedkeuring. De vele inspanningen van Pairi Daiza op vlak van duurzame ontwikkeling (zoals onze water- en afvalverwerking, maar ook het feit dat ons park volledig klimaatneutraal is) tonen de engagement in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

De noodzaak van een strijd tegen de opwarming van de aarde is onderwerp van een permanente, interactieve expo van 240 vierkante meter, vlakbij het verblijf van de ijsberen. Deze tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door de steun van Polar Bears International. Tot slot ondersteunen Pairi Daiza en de Pairi Daiza Foundation de inspanningen van Polar Bears International op het gebied van behoud, onderwijs en onderzoek. De Pairi Daiza Foundation zal in het bijzonder een project steunen dat onderzoek doet naar de impact van de opwarming van de aarde op het leven van de ijsberen in Hudson Bay, Canada.

Drie ijsberen in Pairi Daiza

In de gloednieuwe parkwereld The Land of the Cold, de grootste investering in de geschiedenis van Pairi Daiza, zet de Arctische en Antarctische regio’s, de poolgebieden van onze planeet, in de schijnwerpers. Er zijn drie ijsberen te bewonderen, maar ook walrussen, Siberische tijgers en binnenkort keizerspinguïns. Al deze ijsberen zijn in andere dierentuinen geboren, en aan Pairi Daiza toevertrouwd in het kader van een internationaal conservatieprogramma. Hetzelfde geldt voor de walrussen. ,,Deze symbolische dieren, ambassadeurs voor hun soortgenoten die in het wild lijden, verblijven in uitgestrekte territoria die vele malen groter en beter ingericht zijn dan de wettelijke normen voorschrijven”, aldus de dierentuin in een persbericht.

Eigen ijsgrot

Nuka en Qilak, de twee vrouwelijke ijsberen, arriveerden eind maart in Pairi Daiza. Deze twee zussen werden in 2016 geboren in Aalborg Zoo (Denemarken) en worden sinds kort vergezeld door de mannelijke ijsbeer Beliy, geboren in 2016 in de zoo van Moskou (Rusland).
Aan de bouw van het territorium van de ijsberen gingen eindeloze uren aan studie- en onderzoekswerk vooraf, om deze dieren het allerbeste leven te kunnen bieden. Het water in de gigantische bassins heeft dezelfde samenstelling als zeewater en is permanent gekoeld tot hoogstens 17 graden Celsius. Dankzij een ultramodern filtratiesysteem blijft het ook steeds glashelder als poolwater. Naast een enorm binnen- en buitenverblijf hebben de ijsberen ook toegang tot een ijsgrot waar het permanent vriest. Hun territorium bestaat uit verschillende soorten ondergrond, zoals kiezels, rotsen, zand, grind,… zodat de ijsberen een zo groot mogelijke variatie in hun leefgebied ondervinden, net als op de Arctische toendra’s.

Een lange zomer met glas in Escher in Het Paleis

Een van de werken die bij de tentoonstelling te zien is. Foto: Escher in het Paleis

Tentoonstelling Grandioos Glas: Optische glaskunst uit Tsjechië en Slowakije
7 juli t/m 8 november 2020


In Grandioos Glas toont Escher in Het Paleis het mooiste optisch glas uit de collectie van Stichting Modern Glas in samenwerking met Kunstmuseum Den Haag. De glassculpturen uit Tsjechië en Slowakije vergroten, verkleinen en verkleuren alles om zich heen en bieden letterlijk een nieuwe blik op de wereld.

Optisch glas wordt meestal gebruikt om spiegels, brillenglazen en lenzen te maken, maar de Tsjechisch-Slowaakse kunstenaars toveren het materiaal om in harmonieuze kunstwerken. De abstract-geometrische objecten reageren sterk op licht en reflectie en nemen vanuit iedere hoek een andere vorm aan. Ze spelen met de ogen van de toeschouwer, net zoals M.C. Escher zijn toeschouwers meermaals vol verwondering laat kijken naar hetzelfde werk. 

Lange glastraditie

Tsjechië en Slowakije kennen een lange glastraditie. Van oudsher hebben de landen een levendige glasindustrie, waarin ambacht en precisie de boventoon voeren. Glas werd in het vroegere Tsjecho-Slowakije voornamelijk als materiaal gebruikt in toegepaste kunst, tot de Tsjechische kunstenaar Václav Cígler in 1965 de afdeling Glas in architectuur opricht aan de kunstacademie in Bratislava. Cígler leidt een nieuwe generatie glaskunstenaars op en creëert een eigen beweging binnen de internationale glaskunst. Deze kunstenaars laten zich meer leiden door het creatieve proces en maken vrije sculpturen van optisch glas vol licht en beweging. 

De abstract-geometrische optische glaskunst van Václav Cígler (1929), Lubomír Arzt (1946-2015), Miloš Balgavý (1955), Pavol Hlôška (1953), Zora Palová (1947) en Štěpán Pala (1944) wordt van 7 juli t/m 8 november op meerdere plekken in het voormalige winterpaleis van Koningin-Moeder Emma tentoongesteld.

Verrassingspakket bij boeken vakantie

Onder de noemer ‘Yes! We mogen weer!’ lanceert de D-rt Groep sinds vrijdag 26 juni in de reisbureaus van D-reizen en VakantieXperts een ludieke actie. Consumenten die in het reisbureau hun vakantie komen boeken, ontvangen een gratis verrassingspakket met zomerse goodies. 

De reclameposter van de actie.

Met de actie, die loopt t/m 31 juli 2020, wordt ingespeeld op de wens van veel consumenten om na lange tijd eindelijk op vakantie te gaan. Nu steeds meer bestemmingen binnen en buiten Europa weer vakantiegangers kunnen ontvangen, is die wens alleen maar groter geworden. 

Veel vragen
Dat er onder consumenten nog veel vragen leven over de uitgestelde of nog te boeken vakantie werd duidelijk toen twee weken geleden de reisbureaus van D-reizen en VakantieXperts weer op afspraak open gingen. Chantal Smid, Manager Retail Services bij D-rt Groep: ‘Veel klanten kwamen binnen met de vraag “Waar kan ik nu heen op vakantie?” Consumenten willen heel graag weg, maar wij merken dat zij juist nu behoefte hebben aan zekerheid en duidelijke informatie. Kan ik bij het boeken van mijn vakantie de voucher gebruiken die ik heb ontvangen? Hoe gaat het er straks aan toe op de luchthaven en in het vliegtuig? Allemaal vragen waarop onze persoonlijke reisadviseurs de klant antwoord kunnen geven. Zij weten waar de consument wél heen kan en kan genieten van een heerlijke vakantie. Hierdoor kunnen zij eventuele twijfels bij de klant wegnemen. Door de kennis en expertise van de reisadviseurs, maar ook door het persoonlijke -en vaak al jarenlange- contact dat zij met klanten hebben, weten zij als geen ander wat het beste bij de klant past. Daarnaast geven wij klanten het advies om zélf vlak voor vertrek op www.wijsopreis.nl de actuele situatie op de vakantiebestemming te checken, zodat zij niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.’

Strandlakens en roze flamingo’s

Bij het boeken van de vakantie in het reisbureau ontvangt de klant een gratis verrassingspakket met zomerse goodies. Zo worden er onder andere fleurige strandlakens, handige strandtassen, knalroze opblaas flamingo’s en speciale kids pakketten weggegeven, waardoor de vakantie-voorpret direct al kan beginnen.
De actie wordt ondersteund met opvallende posters in de reisbureaus, via nieuwsbrieven en op www.d-reizen.nl, www.vx.nl en social media.

In het kort – nieuwsoverzicht

Weekendradio

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.