Hard Rock Hotel Amsterdam gaat open – corona-travel-update 88

Hard Rock Café in Amsterdam. Foto: Elkedagvakantie

Hieronder de meest interessante reis-gerelateerde links en persberichten over het effect van het coronavirus die we de afgelopen 24 uur hebben gevonden. Zoals:

  • Universal Studios Hollywood gaan in juli open
  • Eigenaresse hotel heeft probleem na ‘weigeren dikke mensen’
  • Stuur je je staycation-foto’s met #hiermoetjezijn ?

Vakantiemonitor peilt invloed van coronacrisis op reisgedrag

NBTC is in samenwerking met Royal Schiphol Group de vakantie sentiment monitor gestart: een serie metingen naar het reisgedrag van toeristen uit Nederland en internationale kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Driekwart van alle buitenlandse gasten die Nederland jaarlijks ontvangt komt uit een van deze landen.

“Het is voor de sector meer dan ooit belangrijk om te weten wat de veranderende reisintenties zijn van inwoners van deze landen, waarnaartoe en wanneer ze reizen en of ze bijvoorbeeld al daadwerkelijk hebben geboekt. Op basis van deze inzichten kan gericht gewerkt worden aan herstel,” vertelt Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC.

In China meer vakantieplannen dan in andere landen

Eerste resultaten uit de vakantiemonitor van eind mei laten zien dat 60 procent van de inwoners vakantieplannen heeft dit jaar. Chinezen hebben opvallend meer vakantieplannen (76 procent) dan inwoners uit de overige landen (60 procent). Een mogelijke reden hiervoor is dat in China de situatie al langer stabiel is in vergelijking met bijvoorbeeld de situatie in Amerika (58 procent).

Ook blijkt uit de vakantiemonitor dat twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Jos Vranken: “Sinds de eerste meting eind mei versoepelen veel landen hun coronamaatregelen. We zijn dan ook benieuwd in hoeverre deze versoepeling invloed heeft op het reisgedrag. Eind juni verwachten we de nieuwe resultaten van de vakantiemonitor te kunnen presenteren. De komende periode volgen er nog minstens drie metingen.”

Vakantiemonitor biedt inzicht voor herstel

“Feit blijft dat de toeristische sector keihard wordt geraakt door de coronacrisis, ondanks de aangekondigde versoepelingen. Waar vorig jaar nog ruim 20 miljoen internationale toeristen naar Nederland kwamen, zijn dit er naar verwachting dit jaar ruim 8 miljoen. Daarnaast verwachten we ook nog dat 50 procent minder Nederlanders op vakantie gaan in eigen land. De vakantiemonitor is één van de initiatieven ten behoeve van duurzaam herstel voor deze waardevolle sector,” licht Jos Vranken toe.

Nederlanders op vakantie in eigen land: ‘Hier moet je zijn’

Een ander initiatief van de herstelaanpak is de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’. Jos Vranken: “Met de aftrap van deze beweging ´Hier moet je zijn´ inspireren we, samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf, in eerste instantie Nederlanders, om prachtige onbekende plekken in eigen land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. En het is veilig en vertrouwd, dat is zeker nu van groot belang bij de bestemmingskeuze, zo blijkt ook uit de eerste resultaten van de vakantiemonitor. Met een variant hierop zullen we ook gasten uit Duitsland en België voorlichten over de mogelijkheden voor een aangename en veilige vakantie in Nederland.”

Deze zomervakantie koken we zelf

Nederland is toe aan vakantie. Belvilla, specialist op het gebied van vakantiehuizen, ziet het aantal boekingen de afgelopen week verdrievoudigen in eigen land. Maar nu de grenzen langzaamaan openen, en onze premier ‘geel’ licht heeft gegeven om voorzichtig naar het buitenland te reizen, ziet de specialist de boekingen ook in de buurlanden hard groeien de afgelopen week.

Belvilla deed onderzoek* naar Nederlanders en reizen ten tijde van corona. Bijna de helft van de respondenten geeft aan ontzettend uit te kijken naar de vakantie. Niet gek, gezien het intensieve thuisleven van de afgelopen maanden. Maar waar hebben wij behoefte aan op ons vakantieadres in Coronatijd? Zelf kunnen koken en een niet te drukke locatie scoorden hoog.

Nederlandse koppels behoefte aan een vakantiebreak

Het zijn met name stelletjes die behoefte hebben om er even tussenuit te gaan (58%). Gezinnen met maximaal twee kinderen kijken na de intensieve thuis periode ook uit naar een vakantie (36%). De vakantielust wordt door het gros van de ondervraagden omschreven als ‘iets om naar uit te kijken’(44%). Ruim eenderde geeft aan behoefte te hebben aan het ‘normale’ leven weer oppakken, omdat Covid-19 voorlopig nog wel blijft (34%). 

Vakantie vieren dichtbij huis

Nederlanders kiezen ervoor deze zomer dichtbij huis te blijven en kiezen voor een vakantie in eigen land of in een van de buurlanden. Nederland is nog steeds het meest populair. Zo ziet Belvilla de afgelopen week een stijging in boekingen van maar liefst 317%. Na alle berichten van landen die hun grenzen weer openen voor toeristen zijn ook de buurlanden in trek. Daalde de boekingen in België de afgelopen maand met 12%, steeg het aantal boekingen de afgelopen week met 85%. Het aantal boekingen van Duitse vakantiehuizen groeide de afgelopen week met 160%. En het altijd populaire Frankrijk stond op -11% in de afgelopen maand, maar groeide de afgelopen week met 75,5%.

Waar is de supermarkt?

Hoe groot ook de behoefte, iedereen beseft zich wel dat de zomervakantie er dit jaar anders uit gaat zien. Bijna de helft van de respondenten geeft dan ook aan dat ze graag verblijven in een accommodatie waar ze zelf eten kunnen maken (46%) en waar het niet te druk is (38%). Andere behoeftes die Nederlanders deze zomer als de ‘kersen op de taart’ zien en voor meer ontspanning zorgen, zijn:

  • De aanwezigheid van een supermarkt in de nabije omgeving (42%);
  • Frequente schoonmaak (37%);
  • En geen contact hoeven te hebben met andere gasten (25%). 
Vakantiehuis geeft veilig gevoel

Belvilla heeft volgens eigen zeggen een groot aanbod vakantiehuizen in natuurgebieden, aan de kust of juist in een rustige omgeving. ‘De vakantiehuizen zijn van alle gemakken voorzien en voelen daardoor als een veilige plek voor de zomervakantie. Veiligheid en gezondheid staan voorop: vakantiehuizen worden goed schoongemaakt en Belvilla houdt zich aan de maatregelen van de overheid’.

Portugal ontvangt als eerste Europees land het ‘Safe Travels’-keurmerk

Portugal is het eerste Europese land dat het ‘Safe Travels’-keurmerk heeft ontvangen van het World Travel & Tourism Council (WTTC). De onderscheiding is bedoeld om reisbestemmingen te promoten die voldoen aan de gezondheids- en hygiëne-eisen zoals vastgelegd in de Safe Travel-protocollen van de WTTC. Deze hebben tot voornaamste doel het vertrouwen bij de consumenten te wekken, zodat ze weten dat ze veilig kunnen reizen zodra de beperkingen worden opgeheven.

Volgens Rita Marques, staatssecretaris van Toerisme van Portugal: “Portugal was een pionier bij het lanceren van het Clean & Safe-keurmerk. Dit WTTC-keurmerk beloont de inspanning die door iedereen is geleverd. De beste reisbestemming ter wereld wordt nu ook gezien als de veiligste ter wereld”. De WTTC publiceerde ook richtlijnen voor andere sectoren, waaronder horeca, straatverkoop, luchtvaart, luchthavens en tenslotte congres-, vergader- en evenementencentra. Het WTTC reikt niet alleen keurmerken uit aan reisbestemmingen, maar heeft ook een keurmerk dat de inzet van bedrijven voor veiligheid erkent. Dit keurmerk kan worden verkregen via de WTTC-website, https://wttc.org/COVID-19/SafeTravels-Stamp-and-Assets.

In navolging op de introductie van het Clean & Safe keurmerk, lanceert Turismo de Portugal nu ook het Clean & Safe platform www.portugalcleanandsafe.com. Op dit platform kunnen bezoekers zien aan welke eisen toeristische bedrijven en aanverwante sectoren moeten voldoen en op welke locatie deze zich in Portugal bevinden. Ook kunnen toeristen zelf hun ervaringen achterlaten met een beoordeling. Het platform is, met de steun van Google, ontwikkeld door Infraspeak en beschikbaar in het Engels en Portugees.

In het kort – nieuwsoverzicht

0

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.