OYO Vacation Homes succesvol eerste jaar ondanks crisis

OYO Vacation Homes succesvol eerste jaar ondanks crisis 9
Een barbecue bij een van de Belvilla-woningen. Foto:PR

OYO Vacation Homes, een van de grootste bedrijven ter wereld in de vakantiehuizen branche, bestaat 1 jaar. Nadat de overname van de @Leisure Group door OYO in mei 2019 een feit werd, ging het bedrijf vanaf juli 2019 verder onder de naam OYO Vacation Homes met meer dan 140.000 huizen wereldwijd in 70 landen.

Sinds juni onder leiding van CEO Raj Kamal, ziet OYO Vacation Homes, met merken als  Belvilla, Dancenter, Danland en Traum Ferienwohnungen, ondanks de crisis de omzet stijgen ten opzichte van de cijfers van 2019. OYO Vacation Homes blikt terug op een bijzonder jaar, en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Raj Kamal, CEO van OYO Vacation Homes“Hoewel we slechts één jaar geschiedenis hebben, hebben verschillende merken in onze portefeuille meer dan 40 en 60 jaar ervaring. We hebben geconstateerd dat in periodes van ernstige crisis zoals Covid-19, sterke lokale merken meer vertrouwen krijgen. Europeanen blijven graag op vakantie gaan en een vakantiehuis past perfect bij hun behoeften. De grote verscheidenheid aan accommodaties die we aanbieden, hygiëne en privacy, evenals de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding zijn redenen die hen ertoe aanzetten om jaar na jaar voor onze optie voor het huren van een huis te kiezen”.


Focus op de Europese markt

Vanaf het moment van de overname heeft OYO Vacation Homes haar zinnen gezet op het verder uitbreiden van het aanbod binnen de Europese markt. Ruim 30-40% van het totale aanbod van Europese vakantiehuizen valt onder het merk. Met aanzienlijke investeringen in middelen en mankracht heeft de specialist in deze branche haar voetafdruk in de markt vergroot. Zo is bijvoorbeeld een overeenkomst tot overname getekend met partijen zoals e-domizil voor hun TUI Ferienhaus aanbod en zijn andere zoals Airsimple inmiddels afgerond. Nieuwe regio’s werden aan het portfolio toegevoegd in Italië en Spanje en is de aanwezigheid van vakantiehuizen in Zuid-Europa sterk toegenomen.  


Huiseigenaren plukken hier ook de vruchten van

De overname en investeringen leidden niet alleen tot een groei van aanbod in Europa. Ook de huiseigenaren hebben profijt van de overname, aldus het bedrijf. Zo geeft 85% van de huiseigenaren in een recente enquête aan de inkomsten te zien stijgen. De investeringen hebben onder andere geleid tot de lancering van een app speciaal voor huiseigenaren. Via deze app ontvangen zij updates en verloopt de communicatie tussen beide partijen een stuk efficiënter.


De Covid-19 crisis

Ondanks de groei in de markt, hebben Covid-19 en de regelgeving voor (inter)nationale reizen een enorme impact gehad op OYO Vacation Homes. De specialist in de verhuur van vakantiehuizen heeft geprobeerd prioriteit te geven aan de belangen van hun gasten en huiseigenaren. Er is met man en macht gewerkt aan het opschalen van de klantenservice om de verdrievoudiging in aanvragen, annuleringen en omboekingen van gasten zo goed mogelijk te behandelen en aan verbeterde schoonmaak richtlijnen om gasten de vereiste hygiëne te kunnen garanderen.

Daarnaast pastte OVH haar annuleringsbeleid aan om het flexibeler te maken om aan de verzoeken van gasten te voldoen met daarbij ook aandacht voor de belangen van de huiseigenaren. Hieronder viel het uitgeven van een voucher met een geldigheid van 3 jaar, contante restitutie indien van toepassing, en gasten de eerste kans geven om volgend jaar hetzelfde huis op voorhand te reserveren voor een vakantie. Dit was uitdagend en ging niet altijd goed, met de genomen maatregelen heeft de vakantiehuizen specialist geprobeerd haar klanten en huiseigenaren zo goed mogelijk te helpen. 

Positieve cijfers na de  crisis

Hoewel de crisis haar sporen nalaat, laat OYO Vacation Homes mooie cijfers zien. De bezettingsgraad is zelfs hoger dan vorig jaar voor de hoogseizoen maanden juli en augustus in alle landen, op Spanje, Italië en Kroatië na, en werden er in het voorjaar (tijdens de Covid-19 crisis) meer dan 500 vakantiehuizen per maand toegevoegd aan het totale aanbod.

Dancenter kende een grote groei in het aantal boekingen, namelijk een groei van 137%. Bij Belvilla steeg het aantal boekingen met 56%. De groei is te verklaren door de enorme voorkeur voor een vakantiehuis in tijden zoals deze en de reeds jarenlange betrouwbaarheid van de diverse merknamen. Een vakantiehuis betekent simpelweg meer vrijheid en makkelijker afstand kunnen houden van anderen. 

Last Minute 

OYO Vacation Homes heeft onderzoek gedaan naar de voorkeuren en het reisgedrag van hun gasten. Een van de meest opvallende reistrends dit jaar zijn last-minute boekingen, vanwege de onzekerheid die om de hoek is komen kijken door de evolutie van de pandemie en diverse reisbeperkingen. Uit onderzoek van OVH blijkt dat 52% van de gasten ervoor kiest om in 2020 vaker op het laatste moment te boeken. Het bedrijf heeft in Nederland in de eerste twee weken van september 109% meer last-minute boekingen geregistreerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er lijkt een sterke voorkeur voor de provincie Gelderland. Hier zijn de boekingen voor deze periode gestegen met 344%.

Stay local

Toerisme in eigen land of in buurlanden is dit jaar een van de sleutels. In Nederland zijn de binnenlandse boekingen in juli en augustus met 86% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De specialist in deze branche verwacht ook voor het najaar een stijging in het aantal boekingen voor een vakantie in eigen land. 

Onder de gasten van OVH geeft de meerderheid aan hun keuze voor een vakantiehuis te baseren op hoe schoon het huis is (91%). Daar bovenop zijn het hebben van privacy (60%) en de mogelijkheid om zich te kunnen isoleren van drukke plekken (57%) ook als redenen opgegeven om voor een vakantiehuis te kiezen. Daarnaast waarderen reizigers ook de mogelijkheid om zonder zorgen hun eigen eten te kunnen koken (21%) of met hun huisdier te kunnen reizen (19%).

Redenen om voor een vakantiehuis te kiezen

Bij de vraag over wat het doel van hun vakantie is, zijn twee redenen naar voren gekomen: rusten middenin de natuur (61%) of het kunnen genieten van de zee en het strand (57%). Ook zien we dat gasten steeds vaker de voorkeur geven aan werken vanaf verschillende plekken, zoals een vakantiehuis.

Verder toont het onderzoek ook aan dat 32% van de gasten dit jaar graag reizen omdat de plekken die ze willen bezoeken niet zo druk zijn. Daarnaast melden gasten die buiten het seizoen reizen aan dit te doen omdat zij altijd in dat seizoen hebben gereisd (32%). Binnen deze groep ligt de voorkeur om met het gezin te reizen (54%) in plaats van met hun partners (29%) of met hun vrienden (17%). 

Nieuwsoverzicht – in het kort

+3

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.