>Met extra zuurstof over hoogste spoorlijn

>Hoe is dat, om op 5 km hoogte in de trein te zitten? En wat zijn de klimatologische omstandigheden die de bouwers van het spoor moesten verduren? Hoe is dat gegaan, een spoorbaan bouwen over de onherbergzame maar ook prachtige hoogvlakte van Tibet? We nemen u mee in de trein van Lhasa, via Golmud, naar de Chinese stad Xining.
De Tibet spoorlijn, een technisch hoogstandje van buitengewoon formaat, werd in amper 5 jaar gebouwd. De treinverbinding tussen Xining en Golmud bestond al wel, maar men durfde het tot eind vorige eeuw niet aan om de verbinding door te trekken naar Lhasa. Dat stuk gaat namelijk 1142 kilometer lang over het Tibetaans plateau, met een gemiddelde hoogte van 4300 meter. Deze streek wordt ook wel de ‘derde pool’ genoemd. Waarmee al gelijk duidelijk wordt welke zware weersomstandigheden hier heersen. In de zomermaanden kan het nog wel opwarmen tot +10 graden, maar in de winter daalt de temperatuur geregeld tot -30 of -40. Tel daarbij op het uiterst wispelturige weer, de vele sneeuwstormen en een gehalveerd zuurstofgehalte in vergelijking met gebieden op zeeniveau, en het is niet verwonderlijk dat de spoorlijn jarenlang dit gebied heeft gemeden. Lees meer bij Weer.nl

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.