>Campings oosten minder in trek

>Toeristisch kamperen in binnen- en buitenland staat de afgelopen jaren steeds meer onder druk. Ook de campings in de toeristische regio’s van Oost-Nederland kunnen zich hieraan niet onttrekken. Het aantal overnachtingen tijdens kampeervakanties is er de afgelopen vijf jaar met 9% gedaald, zo blijkt uit het zojuist verschenen rapport ‘Op verkenning’ van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT). De (inter)nationale trend tot daling van het aantal kampeervakanties en signalen uit de branche zijn voor het GOBT aanleiding het toeristisch kamperen in Gelderland en Overijssel eens nader in kaart te brengen.

Toeristisch kamperen omvat alle kampeervakanties exclusief de vakanties op een vaste standplaats. De afname van het aantal overnachtingen op campings is een belangrijke ontwikkeling voor Oost-Nederland aangezien 47% van het logiesaanbod in deze regio in de kampeersector valt. Van alle kampeerterreinen in Nederland zijn de meeste in deze provincies gevestigd. Gelderland en Overijssel zijn dan ook nog steeds populaire provincies als het gaat om kampeervakanties in eigen land. Gelderland staat op nummer één en Overijssel op nummer vier.

Eén van de mogelijke oorzaken van de daling in het aantal kampeervakanties is het weer, met name het wisselvallige zomerweer. Het blijkt dat het de afgelopen jaren in het hoogseizoen gemiddeld natter dan gemiddeld is geweest. Verder worden ook wel genoemd de concurrentie van goedkope vliegvakanties, het imago van kamperen, de grilligheid van de consument. Trends op het gebied van toeristisch kamperen maken duidelijk dat met name het traditionele kamperen een nieuwe impuls nodig heeft. Een door het GOBT georganiseerde brainstorm met een aantal deskundigen bevestigt dat het bieden van een overnachtingsplek voor tent of caravan alleen niet meer voldoende is.

Nieuwe vormen van kamperen introduceren, durven kiezen voor doelgroepen, inspelen op de behoefte aan meer luxe en comfort, het bieden van een unieke ervaring, beleving, authenticiteit als totaalconcept, actief samenwerking zoeken en vernieuwing uitdragen.

De moderne consument heeft veel van de wereld gezien, maar kamperen blijft in trek. De wensen van kampeerders veranderen echter. Dus wel back to basics in een natuurrijke omgeving, maar mét de nodige voorzieningen en een hoge mate van comfort. De feiten en cijfers uit de inventarisatie zijn te vinden in het zojuist verschenen rapport ‘Op verkenning, onderzoek naar toeristisch kamperen in Gelderland en Overijssel’. Het rapport is gratis te downloaden via www.gobt.nl (onderzoek/bibliotheek).

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.