>Echte kampeerbeleving op beurs

>Op de Vakantiebeurs kan in al zijn facetten het kamperen worden beleefd in hal 12, die is omgetoverd tot een grote, moderne camping inclusief speelmogelijkheden voor jong en oud, de bekende wasplaats, een toiletgebouw en alle andere faciliteiten die op een moderne kampeergelegenheid te vinden zijn. Met dit uitgebreide voorproefje krijgen ook de beursbezoekers die onbekend zijn met het fenomeen kamperen een goede en betrouwbare indruk van wat deze vorm van vakantiebesteding zoal kan inhouden.

Op de grote overdekte camping komen zij op speelse wijze in aanraking met de relaxte sfeer die het kamperen met zich meebrengt en met de nieuwste middelen en mogelijkheden die de liefhebber van ‘vrijheid in het groen’ tegenwoordig ten dienste staan. De exposanten demonstreren hoe eenvoud en luxe in het groene landschap met plezier kunnen worden gecombineerd. De echte beleving van het kamperen op de Vakantiebeurs wordt extra gestimuleerd door de ANWB die workshops organiseert en, samen met de specialisten van Bovag, technische informatie verstrekt.

Het kamperen mag zich verheugen in een grote en toenemende populariteit. Van het moeizame omkleden, koken en slapen in een kleine tent groeit deze vorm van toerisme steeds meer uit tot een min of meer luxe vakantieleventje in caravan, camper of vaste staanplaats. De Fransen hebben er zelfs al een mooi Engels woord voor uitgevonden: glamping, een samentrekking van glamour en camping.

Kampeerders die er graag georganiseerd op uit trekken kunnen terecht bij de ANWB of ACSI die kant-en-klaar uitgestippelde routes hebben voor eigen rijders met kampeerauto of caravan, compleet met technische ondersteuning. Bij deze reizen wordt gedeeltelijk in groepsverband gereden. De deelnemers treffen elkaar iedere dag op dezelfde camping waar ze individueel heen kunnen trekken. Soms wordt gezamenlijk gegeten, maar ieder kan ook een eigen potje koken.

Het kamperen heeft het in het afgelopen jaar deels gewonnen van de verre vliegvakantie. Dit blijkt uit een onderzoek van Eurocamping, die de mogelijkheden van meer dan achtduizend campings in Europa etaleert via een website. Acht miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland surften hier dit jaar naartoe, een miljoen meer dan in 2008. Frankrijk blijkt het meest gewilde kampeerland voor de Nederlander, gevolgd door Duitsland en Italië. In eigen land is Gelderland veruit favoriet. Naar schatting kampeerden het afgelopen jaar 2,7 landgenoten in het buitenland en verwacht wordt dat dit aantal in 2010 zal stijgen tot 2,8 miljoen.

Wie aan kamperen denkt, ziet ook spelende kinderen voor zich, die nog meer dan ouderen genieten van de vrijheid. De speciale themaroute ‘Family & Fun’ op de Vakantiebeurs bundelt al het aanbod voor gezinnen met jonge kinderen die er met elkaar op uit willen trekken. De jeugd tot en met twaalf jaar kan de beurs onder begeleiding zelfs gratis bezoeken. Ook op het gebied van kamperen is voor de families in hal 12 van Jaarbeurs Utrecht veel te beleven. Deskundige begeleiders van Recreatie Centrum Nederland ontvangen de kinderen hier met speciale activiteiten, ezeltje rijden, fossielen zoeken, dansen, schminken, speurtochtjes, een groot springkussen en bingo. Dit maakt de camping beleving zo natuurgetrouw mogelijk. De kampeerpresentatie is tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer en Caravan Industrie KCI.

De openingstijden van de Vakantiebeurs 2010 zijn van woensdag 13 januari t/m zondag 17 januari van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag 15 januari van 10.00 tot 21.00 uur. Entreekaarten, met korting van 5 euro zijn verkrijgbaar in de voorverkoop via www.vakantiebeurs.nl.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.