>Hoe overleef je een vliegramp?

>

De BBC heeft ooit een uur durende reportage gemaakt over hoe je het beste een vliegramp kunt overleven. Op YouTube is het programma in mootjes van 9 minuten te vinden en terug te zien. Om tijd te besparen hier een overzicht van de belangrijkste aanbevelingen daaruit.
1. Ter geruststelling: Dagelijks vliegen wereld wijd miljoenen mensen met passagiersvliegtuigen. Daarvan zijn er sinds 1983 in de buurt van de 350 neergestort (in de reportage noemen ze de exacte cijfers, maar zoiets was het) en wat belangrijker is van die verongelukte vliegtuigen overleefde 90% van de passagiers de crash.
2. Hoe kun je je overlevingskans vergroten? Luister toch maar naar de instructie bij vertrek en lees het instructie-overzicht en kijk dan met name naar de manier waarop je je hoofd moet beschermen bij een crash. Veel mensen overleden door hoofdwonden.
3. Realiseer je dat een vliegtuigriem anders open gaat dan die van een auto. In hun paniek willen veel mensen ergens op duwen omdat ze dat (veel vaker) doen in hun auto. De sluiting in een vliegtuig is anders.
4. Bespreek als je met meer mensen reist naar welke uitgang je loopt in geval van nood en spreek ook af dat je elkaar buiten weer treft. In paniek naar elkaar zoeken betekent nodeloos veel tijdverlies en weer teruggaan tegen de stroom in om iemand te zoeken brengt de levens van alle inzittenden in gevaar.
5. Hou een zakdoek of iets anders bij de hand om je luchtwegen te beschermen in geval van brand. Bij brand kan een ruimte in 90 seconden gevuld zijn met dodelijk gas. Kruip dan zo laag mogelijk omdat daar nog zuurstof is.
6. Tel om die reden bij binnentreden in het vliegtuig de rugleuningen van jouw plek naar de dichtstbijzijnde nooduitgang, zodat je ook in duister en rook op de tast naar de juiste plaats gaat.
7. Als het vliegtuig op water landt: Blaas je reddingsvest pas buiten op! Er zijn mensen in het vliegtuig verdronken omdat ze niet meer naar beneden konden duiken om door een gat naar buiten te zwemmen.
8. Zwemmen buiten in de olie en kerosine van het vliegtuig is zwaar en moeilijk, dus het zwemvest is daar van levensbelang. Blijf daar als groep heel dicht bij elkaar zwemmen: Omdat je elkaar warmte kunt geven en omdat reddingsploegen een dergelijke groep eerder zullen vinden.
9. Als de reddingshelicopter een metalen kist naar beneden laat dalen laat die dan eerst het water raken, omdat door de op en neer beweging van de stalen kabel die kist vaak statisch geladen is, zodat je anders een stroomstoot kunt krijgen.
10. Er is geen officiële veiligste plek in een vliegtuig, want elke botsing is anders, maar over het algemeen geldt: Plekken boven en bij de vleugels zijn veiliger omdat daar de constructie van het vliegtuig steviger is ivm de aanhechting van die vleugels. Verder is het handig om niet verder dan zeven rijen van een nooduitgang af te zitten vanwege de duwende rij die altijd in het smalle gangpad ontstaat bij paniek.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wij zorgen er voor!
Vakantiegevoel?

Exclusief per mail triptips: Van Amsterdam tot Bangkok