400 miljoen euro voor pret

400 miljoen euro voor pret 9

Op z'n kop in Bobbejaanland.


Binnenkort begint het nieuwe attractieparken-seizoen. De afgelopen maanden hebben de Europese attractieparken wederom flink geïnvesteerd om de gasten een nog attractiever dagje uit te kunnen bieden. Opvallend in 2012 zijn de vele nieuwe achtbanen en investeringen in de verdere thematisering: de Europese parken investeerden hierin meer dan 400 miljoen Euro.

Het bezoeken van een attractiepark is al jaren een belangrijke vorm van vrijetijdsbesteding. In Europa ontvangen de ruim 300 parken jaarlijks meer dan 150 miljoen bezoekers. De totaalomzet bedraagt ongeveer 10 miljard Euro. Uit een rondgang langs een aantal parken blijkt dat er voor het nieuwe seizoen meer dan 400 miljoen geïnvesteerd is in nieuwe projecten en verbeteringen in de parken.

Diverse parken breiden hun aanbod uit met een achtbaan. Karen Staley, vice-president van de Europese afdeling van de wereldwijde organisatie van attractieparken (IAAPA): “De trend om banen te voorzien van een verhaal en ook in een bepaald thema aan te kleden zet zich door. Het is vaak niet meer voldoende om alleen een spectaculaire baan te bouwen. Bezoekers willen deel uitmaken van een verhaal. Veel parken investeren daarom steeds meer in de (verdere) aankleding van attracties.”

Attractieparken ontwikkelen zich meer en meer tot bestemmingen voor een short break. Vele parken beschikken reeds over eigen verblijfsaccommodatie, andere hebben plannen hiertoe. In 2012 breiden twee parken hun capaciteit uit met de bouw van extra hotels.

De International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA), opgericht in 1918, is de grootste internationale vakorganisatie ter wereld voor amusementsbedrijven met een vaste standplaats. De organisatie vertegenwoordigt meer dan 4.500 aanbieders, leveranciers en individuele leden uit meer dan 90 landen. IAAPA Europe heeft 900 leden. Meer informatie: www.iaapa.org/europe

400 miljoen euro voor pret 10

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.