Duitsland: Geen last van crisis

Duitsland: Geen last van crisis 8

Voor een vakantie naar Duitsland staat het licht niet op rood, in tegendeel...


Nederlanders trekken zich wat hun reisplannen betreft weinig aan van de economische crisis. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van IPK in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus onder inwoners van achttien landen. Volgens het onderzoek gaat liefst 69 procent van de Nederlanders net zo vaak en ver op vakantie als voorheen.

Vooral op jongeren tussen 15 en 34, mensen met een hoger inkomen of afkomstig uit de Randstad heeft de crisis geen effect. De overige Nederlanders zeggen dat de crisis hun reisgedrag wel degelijk beïnvloedt. Van deze ‘crisisgevoelige’ mensen‘ zegt 5 procent in het komende jaar helemaal geen reizen te willen ondernemen; 26 procent is van plan korter en/of minder duur op vakantie te gaan.

Nederlanders gek op Duitsland
Nederlanders zijn al jaren gek op Duitsland. Uit het onlangs gepubliceerde ‘continu vakantieonderzoek’ van NBTC-NIPO bleek dat Duitsland voor de vijfde keer op rij het favoriete vakantieland is voor de Nederlanders. Volgens de ANWB is Duitsland inmiddels ook de tweede wintersportbestemming voor de Nederlanders, na Oostenrijk. Duitsland is niet alleen bij Nederlanders een geliefde vakantiebestemming: volgens de World Travel Monitor van IPK behoort het land tot de top drie van favoriete vakantiebestemmingen van alle Europeanen.

Duitsland profiteert met name van veel korte vakanties, waaronder stedentrips. In de top 20 van de Europese steden met de meeste overnachtingen staan maar liefst vijf Duitse steden: Berlijn (op plaats 3, na Londen en Parijs), München, Hamburg, Frankfurt en Keulen.

Duitsland:Traditioneel én trendy
Sinds 2009 groeit het toerisme naar Duitsland harder dan het toerisme wereldwijd. Grote evenementen zoals het WK voetbal in 2006, hebben een blijvende positieve uitwerking gehad op het imago van Duitsland. Met name op het gebied van cultureel erfgoed, infrastructuur en het milieu scoort Duitsland punten.

Nederlanders stellen de veelzijdigheid en kwaliteit van het vakantieaanbod in Duitsland op prijs. Ook de horeca wordt zeer positief beoordeeld. Daarnaast geven ze een hoge waardering aan de natuur, de gastvrije bevolking en de sfeer in Duitsland in zijn geheel. De meeste Nederlanders associëren Duitsland met interessante bezienswaardigheden en cultuur, én een aantrekkelijk prijsniveau.

“Het Duits Verkeersbureau heeft de afgelopen jaren de moderne kanten van Duitsland op de kaart gezet. Trendy steden, hippe hotels, wellness en het geweldige aanbod aan kunst, architectuur en design. Maar ook de traditionele vakantiegebieden met name vlak over de grens hebben een enorme groei doorgemaakt’’, verklaart Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau het succes. De grootste winst voor het toerisme was de hereniging van Duitsland. Steeds meer Nederlanders weten de weg naar de nieuwe Bundesländer te vinden.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.