Met Doutzen Kroes in de skilift?

Met Doutzen Kroes in de skilift? 9

Doutzen Kroes op Google.


Ondanks de economische crisis en de verminderende reislust die daaruit voort zou vloeien, blijft de wintersportvakantie populair. Uit onderzoek van reisaanbieder Arke – uitgevoerd door Mediaxplain* Research – blijkt dat 40% van de Nederlanders die ooit op wintersport zijn geweest, ook dit jaar weer op wintersport gaan. Opmerkelijke onderzoeksresultaten: we zitten het liefst naast Doutzen Kroes in de skilift, we gaan in december vooral op wintersport om sociale verplichtingen te omzeilen, sneeuwzekerheid is ons belangrijkste criterium bij het bepalen van de reisbestemming, snowboarders reizen luxer dan skiërs en een op de tien wintersporters valt voor de charmes van de skileraar.

Jessica Koorman, Wintersport Arke: “De echte wintersportfans willen ondanks de crisis niet ‘hun’ wintersportvakantie opgeven. Ze blijken inventief in het zoeken naar de reisvorm die bij hun budget past om de sneeuw ook dit jaar weer op te kunnen zoeken. Oostenrijk is bij ons met stip de populairste bestemming. We zien dit jaar een duidelijke plus bij Arke in de wintersportboekingen in het algemeen. Wat opvalt is een stijging in de boekingen op short breaks waarbij vakantiegangers voor een lang weekend met het vliegtuig richting een wintersportbestemming vliegen, bijvoorbeeld Innsbruck. Ook groepsvakanties, bij uitstek de goedkoopste manier van wintersport, doen het dit seizoen erg goed.”

Goede sneeuw in februari en sociale verplichtingen omzeilen in december
Volgens het wintersportonderzoek gaan vakantiegangers het liefst in februari op wintersportvakantie, gevolgd door januari, maart en december. Februari is het populairst vanwege de goede sneeuwcondities en het lekkere weer. Januari wordt gekozen vanwege de goede sneeuw, maar ook om drukte op de pistes te ontwijken. Maart is een populaire maand vanwege het lekkere weer en december wordt gekozen om de sociale verplichtingen in het thuisland te ontwijken.

Sneeuwzekerheid in Oostenrijk
Oostenrijk blijft favoriet onder wintersportminnend Nederland. Het land, dat onlangs door meters verse sneeuw werd bedekt, wordt door 58% van de ondervraagden gekozen als het meest favoriete wintersportland. Oostenrijk wordt gevolgd door Frankrijk en Zwitserland. Meters sneeuw is waar Nederlanders voor gaan tijdens de wintersportvakantie. Sneeuwzekerheid wordt namelijk door 61% van de respondenten genoemd als meest belangrijke factor van de wintersportbestemming. Ook accommodatie (50%) en een goede après-ski gelegenheid (21%) worden veel genoemd. Dat Nederlanders een aardig woordje over de grens spreken wordt bevestigd doordat een vijfde van de respondenten aangeeft de bestemming uit te kiezen op hoe goed men de taal van het betreffende land spreekt.

Verliefd op de ski-leraar en met Doutzen Kroes in de skilift
Knikkende knieën van het accent van de ski- of snowboardleraar: het overkwam iets meer dan een tiende (12%) van de Nederlanders. Een klein deel (3%) zegt zelfs echt verliefd te zijn geworden op de skileraar of –lerares. Een man of vrouw in skiuniform had op eenzelfde percentage zelfs zo’n aantrekkingskracht dat er is gezoend! Niet iedereen had zoveel geluk; bij 2% bleef de liefde onbeantwoord. Naast fantasieën over de skileraar wordt er ook gedroomd over een ritje in de skilift met Doutzen Kroes. Zowel mannen als vrouwen zouden graag eens met het Nederlandse supermodel in de skilift willen zitten. Prinses Maxima en Wendy van Dijk blijken daarna het meest favoriet. Wanneer deze vraag alleen aan Nederlandse vrouwen wordt voorgelegd, blijkt de top drie er iets anders uit te zien. Opvallend is dat zij het liefst naast een bekende vrouw in de skilift willen plaatsnemen: Prinses Maxima, gevolgd door Nick & Simon en Guus Meeuwis.

Vrouwen beknibbelen op wintersportoutfit, mannen op accommodatie
De wintersporters die aangeven het budget voor de wintersportvakantie naar beneden te schroeven geven aan met name te besparen op accommodatie (38%), kleding (32%) en souvenirs (32%). Maar ook reisduur, reisperiode en uit eten gaan worden genoemd als middelen waarop dit seizoen wordt bespaard. Opvallend feit uit het onderzoek van Arke is dat vrouwen vaker besparen op kleding dan mannen
(46% tegenover 16%). Ook tijdens diner en lunch letten vrouwen dit wintersportseizoen meer op hun uitgaven dan mannen. Mannen beknibbelen daarentegen weer meer op accommodatie dan vrouwen
(25% tegenover 15%).

Langlaufen opvallend populair
63% van de ondervraagde Nederlanders geeft aan te kunnen skiën, 26% bindt graag de langlauflatten onder zich en 14% kan goed met een snowboard uit de voeten. Skiërs en snowboarders kunnen elkaar soms flink dwarszitten op de piste door hun verschillende manier van afdalen. In andere opzichten verschillen deze twee wintersporters ook van elkaar, zoals het uitgavenpatroon en de manier van voorbereiden. Snowboarders steken bijvoorbeeld hun wintersportvakantie dit seizoen vaker luxer in dan skiërs
(22% tegenover 14%). Daarbij worden snowboarders eerder verliefd op de leraar of lerares dan skiërs.

Meer wintersport-highlights
De grootse wintersport afknappers blijken dronken après-skiërs, naar zweet stinkende après-skiërs en de beroemde witte zonnebrilafdruk. Nederlanders zijn goed mobiel bereikbaar op de piste. Bijna driekwart (72%) neemt de mobiele telefoon mee de piste op, gevolgd door de digitale camera en zonnebrand. We blijven bescheiden. Meer dan een derde van de Nederlanders schatten hun ski/board niveau op ‘beginnend’ in. Een kwart ziet zichzelf als gemiddeld, 11% noemt zichzelf ervaren en 4% zeer ervaren.

Toelichting op het onderzoek
Het aangehaalde onderzoek is in opdracht van Arke uitgevoerd onder 1012 Nederlanders van 18 jaar en ouder die weleens op wintersport zijn geweest.
Het onderzoek is representatief op zowel geslacht als leeftijd en is uitgevoerd door Mediaxplain Research. Mediaxplain* werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoek- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.