Staycation nieuwe trend

Staycation nieuwe trend 9

In Nederland kun je je tijdens de vakantie ook prima vermaken bijvoorbeeld in een pretpark

De “Staycation” of in het Nederlands de thuisblijfvakantie wordt steeds populairder onder de Nederlanders. Er zitten ook wel voordelen aan om thuis te blijven in plaats van weg te gaan. Zo heb je geen files of lange autoritten, je hebt geen stress van het regelen van je vakantie, je blijft in het comfort van je eigen huis en je bespaart gewoon geld. Eigenlijk is het best logisch om lekker thuis te blijven.

De hippe reiziger verkiest dit jaar bewust een vakantie in eigen land boven een reis naar een ver oord of Europese bestemming. De “staycation” ontstond in 2008/2009 in Amerika en waaide via Engeland over naar Nederland. De trend werd dus geboren uit financiële nood maar is inmiddels in Nederland gecultiveerd tot “trending”. Uit onderzoek van NBTC-NIPO bleek onlangs dat er 400.000 Nederlanders minder op vakantie denken te gaan deze zomer in vergelijking met 2010.

Wat doet de Nederlander die een “staycation” gaat vieren? Hij speelt toerist in eigen land: kokkerellen, klusjes opknappen, thuis “pamperen” met een zelfgeorganiseerde spa met sapvasten, hutten bouwen of kamperen in de tuin, bezoekjes aan musea, dierentuinen, bioscopen en dat ene restaurant. Thuisblijvers kopen aan-huis-cocktailshakers, hangmatten en bbq’s, huren scooters, sloepen en bakfietsen, gaan naar bouw- en tuincentra en pretparken om hun vakantie toch wat kleur te geven. Er is genoeg te beleven in eigen land.

Trends worden in de eerste instantie opgepikt door “trendsetters” en in een later stadium door “trendvolgers”. Op dit moment zijn het de “trendsetters” die op kleine schaal een vakantie in eigen land verkiezen boven een trip naar het buitenland. “Trendvolgers” – een veel grotere groep – volgen de trend vaak pas later.

 

One Response

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.