Voor het eerst minder vaak op vakantie

Steeds minder mensen kiezen ervoor hun vakantie te boeken bij een reisbureau, daarnaast gaan er ook minder mensen op vakantie.

Steeds minder mensen kiezen ervoor hun vakantie te boeken bij een reisbureau, daarnaast gaan er ook minder mensen op vakantie.

Niet alleen regelen mensen tegenwoordig hun vakantie steeds vaker buiten reisbureaus om, we gaan ook minder op vakantie. Dit brengt de reisbranche in een lastig parket. Zij maken moeilijke tijden door onder andere omdat het aantal vakanties in 2013 met 4% afneemt, dit verwacht het ING Economisch Bureau. Hierdoor zien reisbureaus en touroperators hun winstgevendheid verder verslechteren. Daarnaast blijft het de komende tijd economisch moeilijk dus er is weinig zicht op herstel voor de reisbranche.

Minder boekingen voor reisbranche
De reisbranche kampt met teruglopende aantallen vakantiegangers. Het aantal ondernomen vakanties staat dit jaar voor het eerst in lange tijd echt onder druk. De relatief sterke daling in het aantal vakanties in het afgelopen winterseizoen van 6% (oktober 2012-maart 2013) wordt onvoldoende gecompenseerd door het zomerseizoen. Tot en met half april bleven de zomerboekingen ruim 6% achter bij vorig jaar, deels doordat steeds later beslist wordt. Aanhoudende dalingen in het besteedbaar inkomen en de sterk opgelopen werkloosheid zorgen er voor dat het aantal genoten vakanties dit jaar naar verwachting met 4% terugloopt.

Voor het eerst minder vaak op vakantie
Hoewel sinds 2010 de groei al uit het aantal ondernomen vakanties verdween, was in de lage economische groei-omgeving eerder sprake van stagnatie dan krimp. Het vakantiepatroon is destijds al wel aangepast (korter, minder ver en goedkoper), maar dit leidde nog niet tot een sterke afname van het aantal vakanties. Daar lijkt dit jaar verandering in te komen, met dalende vakantiebestedingen en ook een duidelijke afname van het aantal vakanties. Het veranderende vakantiepatroon raakt de reisbranche, omdat het vakantiebudget lager ligt: minder dagen op vakantie, goedkopere bestemmingen, minder dure accommodatie en nu ook minder vaak op vakantie. Het aantal vliegvakanties neemt deze zomer naar verwachting af en relatief goedkope landen als Kroatië en Tsjechië groeien in populariteit. Gezien de magere economische vooruitzichten valt in 2014 nog geen herstel te verwachten, waardoor het voor de reisbranche moeilijk blijft.

Alternatieve kanalen winnen terrein
De traditionele reisbedrijven hebben het erg lastig. Het belang van internetboekingen neemt nog altijd toe. Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25% naar 76%. Ruim 15% van de geboekte buitenlandse vakanties loopt inmiddels via online travel agencies (OTA’s) en andere internetaanbieders. OTA’s zijn veruit het grootst (12%), op ruime afstand gevolgd door veilingsites (1,7%). Hoewel hun belang nog bescheiden is, snoepen ook social travel sites en andere nieuwe bemiddelaars zoals airbnb en Wimdu marktaandeel af van de traditionele partijen. De rol van het bakstenen reisbureau is ondanks deze ontwikkelingen, zeker in omzet gemeten, niet uitgespeeld. Nog altijd vertegenwoordigt de balie van het reisbureau ongeveer een zevende van de omzet van buitenlandse vakanties.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.