Investering van 250 miljoen in sneeuw

Wintersportplezier voor jong en oud. Foto: © Tirol Werbung

Wintersportplezier voor jong en oud. Foto: © Tirol Werbung


Wintersport is big business. Die conclusie is gerechtvaardigd als je weet dat het Oostenrijkse Tirol dit seizoen 250 miljoen euro heeft geïnvesteerd in verbetering van de bestaande voorzieningen. Tirol is veruit de belangrijkste wintersportbestemming van Nederlanders. Als één van de weinige toeristische regio’s kent Tirol nog steeds een groei in het aantal overnachtingen. Afgelopen winterseizoen was zelfs een recordwinter. Tirol registreerde tussen november 2012 en maart 2013 bijna 25 miljoen overnachtingen, een groei van maar liefst 5,4%. Ook de zomer van 2013 kende wederom stijgende cijfers volgens Anne Gabl van Tirol Werbung. Zij presenteerde deze week in Snowworld Zoetermeer, de trends en verwachtingen voor aankomende winter.

Wat is het dat deze regio zo aantrekkelijk maakt? Volgens Tirol Werbung ligt het aan de kwaliteit die zij hun gasten biedt. En hierin willen zij absoluut koploper blijven. Daarnaast volgen zij de trends en spelen hier actief op in. Voor komende winter is er in totaal 250 miljoen euro geïnvesteerd in skigebieden en (piste)restaurants. Hierdoor behoren de 70 Tiroolse skigebieden tot de modernste ter wereld.

Trends in wintersport
Tirol speelt actief in op de trends in de wintersport. Steeds meer mensen zijn niet meer alleen op piste te vinden, maar zijn ook geïnteresseerd in andere activiteiten zoals sneeuwschoenwandelen, freeriden en langlaufen. Daarnaast bestaat er de behoefte om bijvoorbeeld ’s ochtends, voor de pistes officieel open gaan, als eerste te skiën. In veel skigebieden is het mogelijk om met een kleine groep mensen de eerste sporen op de strak geprepareerde pistes te zetten. Of juist een tocht te maken nadat de liften ’s middags gesloten zijn. Ook internet en social media worden steeds belangrijker tijdens de skivakantie. We willen ons thuisfront graag laten zien op welke piste we staan en skigebieden in Tirol spelen hierop in door op steeds meer pistes en in berghutten gratis WIFI aan te bieden.

Natuur en authenticiteit
Andere trends die Tirol ziet, zijn de toename van korte vakanties en de belangstelling voor speciale evenementen, zoals bijvoorbeeld de concerten met internationale topartiesten in Ischgl. Daarnaast is het toerskiën de afgelopen 10 jaar verdubbeld en de behoefte om buiten de geprepareerde pistes te skiën – freeriden – neemt enorm toe. Bij deze laatste twee activiteiten speelt veiligheid een belangrijke rol, waar Tirol op in speelt door het aanbieden van gratis Snow & Alpine Awareness Camps en apps. Als laatste trend bestaat er onder de wintersporter een sterke behoefte aan authenticiteit en natuur. Zo zijn diverse onpersoonlijke grote zelfbedieningsrestaurants omgebouwd tot intieme berghutten waar de vakantieganger bediend wordt met lokale producten. En hoewel je zou denken dat een groot deel van Tirol inmiddels is “omgezet” in skigebied, is het tegendeel waar. 25% van de regio is beschermd natuurgebied, terwijl slechts 0,6% bestaat uit skigebied.

Investering van 250 miljoen in sneeuw 10

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.