Reisprijs blijft steken in de tijd

De Aad Struijs-prijs lijkt te zijn blijven steken in het 'kranten-tijdperk'. Foto: Common Creative

De Aad Struijs-prijs lijkt te zijn blijven steken in het ‘kranten-tijdperk’. Foto: Common Creative


Binnenkort wordt tijdens de Vakantiebeurs weer de Aad Struijs-prijs uitgereikt. De naam van de alom in de reissector gewaarderde prijs verwijst naar een van mijn voorgangers bij de Stentor (Apeldoornse Courant). Niet iedereen is gelukkig met de manier waarop de prijs tot stand komt.

Zo schrijft bureau Baltus.com onder andere het volgende: “Hoe vreemd eigenlijk dat het woord ‘blogger’ op de site www.aadstruijspersprijs.nl helemaal niet voorkomt! Ik nam even contact op met het bestuur om mijn verbazing kenbaar te maken en wat blijkt. In de voorwaarden staat dat naast printmedia ook radio-en tv-programma’s alsmede digitale producties over reizen en toerisme ingediend mogen worden, mits deze vervaardigd zijn onder professionele redactie. Tja. Dat laatste is een wat vreemde eis in bloggerland. In 95% geldt dat de blogger zijn/haar blog zelf schrijft en redigeert en op eigen blogs en/of websites post. Daar komt dus geen ouderwetse eindredacteur aan te pas. Zegt het ASP bestuur: ‘De voorwaarde dat inzendingen onder professionele redactie vervaardigd moeten zijn, is niet outdated maar is bewust ontwikkeld en wordt bewust gehandhaafd. De ASP onderscheidt zich juist daarmee van persprijzen van reisorganisaties en verkeersbureaus, waar de persprijs een strategisch instrument is in de pr-en marketingmix.’ Omdat wij als toeristisch PR-buro graag met de tijd meegaan doe ik toch een dringend beroep op het bestuur om serieus te kijken naar een aanpassing cq verbreding van de voorwaarden en wellicht voor 2015 naast de traditionele print/tv/radio prijs ook een aparte categorie bloggersprijs in het leven te roepen.”

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.