Vakantie met VW Bulli 2014

De VW Bulli 2014, de officiële opvolger van de T2.

De VW Bulli 2014, de officiële opvolger van de T2. Foto: Volkswagen Canada


Er lijkt nu dan toch een definitief einde gekomen te zijn deze week aan de productie van de legendarische Volkswagen Transporter T2, een voertuig dat synoniem stond bij veel mensen voor avontuurlijke vakanties. Het busje werd nog geproduceerd in Brazilië. Er rijden daar in dat land veel witte exemplaren rond (omdat je daar makkelijk een nieuwe bedrijfsnaam op kunt plakken). Nu de wetgeving qua veiligheid ook in Brazilië strenger worden, zo moet het remsysteem verbeteren en zijn airbags verplicht, besluit Volkswagen te stoppen. Er is echter een opvolger aangekondigd: De VW Bulli 2014.

De producent zegt zelf over het nieuwe ontwerp: “Het nieuwe ‘Bulli Concept” geeft een nostalgische knipoog naar de klassieke Volkswagen Microbus, 60 jaar na de oorspronkelijke debuut. Tegelijkertijd, het is een onmiskenbaar voorbeeld van het engagement van Volkswagen voor innovatie. De Bulli is ontworpen met een elektrische aandrijflijn en volledig interactieve bestuurder interface met integratie van een iPad touch screen.”

NRC Reader beschrijft de laatste dagen van de productie van het oude busje uitvoerig en haalt ook alle ongemakken aan: Qua sturen zwabberig, niet harder dan 100 km per uur, geen stuur- en rembekrachtiging, geen airco etc. Auteur Bas van Putten haalt ook de Nederlandse historie op:

Maar wat een lief ding is het met die schaapachtige ronde oogjes. En wat een roerende gedachte dat het plan voor deze auto door een Nederlander is bedacht. Nadat hij in 1947 met zijn broer Mijndert de eerste officiële Volkswagen-importeur ter wereld is geworden, bezoekt Ben Pon regelmatig de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Hij ziet er de Plattenwagen, een rijdende laadbak op een Kever-chassis, met een soort wachthokje voor de bestuurder op het achterplat. In zijn notitieboekje, nu in het Rijksmuseum, schetst Pon hoe een bestelbusje op dit plateau eruit zou kunnen zien. Volkswagen-directeur Heinrich Nordhoff is geïnteresseerd en in 1950 gaat het busje, de directe voorganger van de T2, onder de officiële typecode T1 in productie.

In onderstaande demo-video is te zien hoe de nieuwe Bulli 2014 prima te gebruiken is tijdens vakanties. Niet alleen technisch zijn alle onvolkomenheden in vergelijking met het oude model in een keer weggewerkt, maar er zijn ook allerlei nieuwe technische snufjes toegepast die het kamperen bijzonder veraangenamen. Ondanks zoeken hebben we geen officiële site kunnen vinden waar je dit voertuig ook daadwerkelijk kunt bestellen. Mocht iemand dat wel doen, wil hij/zij dat adres dan in het commentaar deel hier onder achterlaten?

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.