Vakantieverhalen belangrijkste inspiratiebron

Uit onderzoek blijkt dat mensen verhalen van familie en vrienden de belangrijkste inspiratie voor een vakantiebestemming.

Uit onderzoek blijkt dat mensen verhalen van familie en vrienden de belangrijkste inspiratie voor een vakantiebestemming vinden.

Vakantieverhalen van familie en vrienden zijn de belangrijkste inspiratiebron voor mensen om voor een vakantiebestemming te kiezen. Daarnaast zijn verhalen van onbekenden, die je leest op fora en reis websites, net zo belangrijk als commerciële bronnen  zoals advies, brochures en reisgidsen. Ruim een vijfde van de vakantiegangers laat zich door sites met vakantieverslagen van onbekenden inspireren. Dit blijkt uit onderzoek door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van Reiskrantreporter.nl. Vlak voordat je de reis gaat boeken wordt de mening van onbekenden nog belangrijker dan die van bekenden. In de maand voordat je gaat boeken ga je je namelijk beter oriënteren op een vakantiebestemming. In deze periode zoeken mensen vaker naar ervaringen op websites dan dat ze met vrienden over de aankomende vakantie praten. Deze sites zijn vlak voor het boeken van grotere invloed bij het kiezen van de vakantiebestemming dan de ervaringen van familie en vrienden. Het zijn wel vooral vakantiegangers jonger dan 50 plus die zich laten leiden door vakantieverhalen van onbekenden. Deze groep vindt de verhalen op websites dan ook twee keer zo inspirerend als vijftigplussers. Van de jongere vakantiegangers laat 26% zich beïnvloeden door websites met vakantieverhalen, terwijl 19% zich laat leiden door advies en informatie van de reisaanbieders.

 

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.