Fietsen levert veel op

Fietsen levert enorm veel op, maar er moet wel wat gebeuren om ervoor te zorgen dat het zo blijft. Foto: Fietsplatform.

Fietsen levert enorm veel op, maar er moet wel wat gebeuren om ervoor te zorgen dat het zo blijft. Foto: Fietsplatform.

De lente lijkt echt weer te beginnen en daarmee start ook het fietsseizoen. Aan het begin van het seizoen presenteert het Landelijk Fietsplatform nieuwe cijfers over het recreatieve fietsgebruik in Nederland. Daaruit blijkt dat fietsen veel oplevert. Per jaar worden bijna 200 miljoen recreatieve fietstochten ondernomen, resulterend in € 450 miljoen aan bestedingen onderweg. Vooral het inkomende toerisme biedt volop kansen voor verdere groei. ‘Nederland Fietsland’ is echter geen vanzelfsprekendheid; de kwaliteit van de voorzieningen staat onder druk en versnippering dreigt.

Grote impact recreatief fietsen
De cijfers die het Fietsplatform presenteert zijn afkomstig van het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO) en het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research. Het Fietsplatform heeft hier aanvullende vragen bij laten meelopen. Actuele gegevens van RAI/BOVAG over fietsverkoop completeren het beeld. De cijfers tonen de enorme impact. Met name het inkomende toerisme biedt volop kansen voor verdere groei. Samen met partners als de ANWB en NBTC Holland Marketing waarschuwt het Fietsplatform dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Om de belangstelling en effecten vast te houden en de kansen voor groei te benutten, blijft het nodig te investeren in kwaliteit en continuïteit van het aanbod aan paden en routes en in krachtenbundeling wat betreft voorlichting en promotie.

Voorzieningen onder druk
De nieuwe cijfers tonen een blijvende grote belangstelling. Miljoenen mensen stappen jaarlijks op de fiets voor een recreatieve tocht. En ze stappen daarbij ook massaal af, voor een hapje, drankje of onderdak. Nederland kent een landsdekkend netwerk van langeafstandsroutes (LF-routes) en aansluitende regionale knooppuntroutes, bij elkaar ruim 30.000 km. De onderliggende paden en wegen worden echter drukker en onveiliger en het onderhoud van de routebewegwijzering door de ruim 35 beheerders schiet er steeds vaker bij in. Regionale versnippering dreigt, zowel van het aanbod als van de promotie/voorlichting van Nederland fietsland. Daarom pleit het Fietsplatform voor een landelijk gecoördineerde kwaliteitsslag en een stevige impuls wat betreft de landelijke en internationale promotie.

Voor meer informatie ga je naar de website.