Voorspelling vakantietrends 2014

Panama wil zelf ook gebruik maken van het Panama Kanaal met eigen cruiseschepen.

Een van de trends voor het komende jaar is cruisen, steeds meer mensen kiezen voor zo’n vakantie. 

Alles wijst erop dat Nederlanders in 2014 minder op vakantie gaan, maar we vieren nog wel massaal vakantie. De betekenis van ‘vakantie’ verandert alleen voor de Nederlander: van de lange luiervakanties van vroeger, naar vaker en korter er tussenuit en last-minute geboekt. Een vakantie moet ook steeds meer een persoonlijke belevenis zijn. Daarnaast zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen. Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge van bureau Cherry Picker zet de top 5 vakantietrends voor 2014 op een rijtje:

Vakantietrend 1. Multigeneratievakantie
Bij multigeneratievakanties draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. Grootouders hebben tegenwoordig een goede gezondheid, zijn reislustig, hebben tijd en energie én betalen meestal de rekening. De drukke levens die we leiden en de crisis zorgt ervoor dat mensen meer naar elkaar toetrekken. Het samenzijn op vakantie is vaak een compensatie voor het gebrek aan contact gedurende de rest van het jaar. Tegelijkertijd kan iedereen alleen of samen zijn ‘eigen ding’ doen: vader en zoon of moeder en dochter beleven gezamenlijke momenten.

Vakantietrend 2. Cruisen
De populariteit van de cruisevakantie kent zijn weerga niet in 2014. Het afgelopen jaar heeft de cruise-industrie hard gewerkt aan het ombuigen van het imago van cruisen door zowel korte als lange cruisevakanties aan te bieden die passen bij elke leeftijd en lifestyle. Van breicruises tot stedentripcruises. De cruises hebben hun stoffige imago verloren en worden nu ook door jongere generaties omarmd. In vaak korte tijd zie je verschillende steden en landen, aan boord is er voor ieder wat wils en je weet van tevoren wat de vakantie kost.

Vakantietrend 3. Transforcations
Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen aan het vakantieadres. De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of natuur. Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de plaatselijke cultuur of natuur.

Vakantietrend 4. Social travel
Social travel is een opkomende trend uit 2013 en is nog niet voorbij gevlogenIn 2014 zullen steeds meer Nederlanders gebruik maken van social travel. Enerzijds zoeken ze via bemiddelingswebsites als AirBnB en Wimdu naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke tips van de gastheer of –vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken. Ook stellen we zelf online via onze eigen social media netwerken of websites met lokale insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen.

Vakantietrend 5. Staycation
De ‘staycation’, oftewel thuisblijfvakantie, schudde in 2013 het taboe van thuisblijven in korte tijd van zich af. De staycation werd in Amerika in het leven geroepen als voordelige vakantie tijdens de crisis.  In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning: wie thuis vakantie viert heeft geen stress met inpakken, files of controles op de luchthaven. Thuisblijvers spelen toerist in eigen stad, kamperen in de tuin en maken dagtripjes binnen Nederland.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.