117.000 bezoekers bij Vakantiebeurs 2015

IMG_0867.JPG

Tessa aan de Stegge van bureau Cherry Picker tijdens een presentatie op de Vakantiebeurs.

 

Het aantal bezoekers van de Vakantiebeurs 2015 oversteeg de verwachtingen van de huidige reismarkt. In totaal 117.063 vakantiegangers bezochten de Vakantiebeurs. Dat aantal is gelijk aan dat van vorig jaar. De bezoeker verwacht in 2015 per persoon gemiddeld 3100 euro uit te geven aan vakanties.

Nederlanders kwamen wederom massaal naar de 45ste editie van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht, om inspiratie op te doen en zich alvast te wanen op de vakantiebestemming. “En, er waren nog meer deelnemers dan vorige editie dus nog meer keuze voor de bezoeker”, aldus Editha Hoogenberg, Marktmanager Travel bij de Jaarbeurs.”

“Enorm trots ben ik dat we als Vakantiebeurs het vakantieseizoen met een knal hebben ingeluid”, vertelt Hoogenberg enthousiast. “Voor de vakbezoekers hadden we de eerste twee dagen een zeer uitgebreid inhoudelijk programma met als hoogtepunten de opening door minister Koenders, een speciaal programma voor de top van de reisbranche, een bijeenkomst voor reisbloggers en zo kan ik nog wel even doorgaan. We hadden meer inhoud en interactie dan ooit. Samen met de deelnemers hebben we ons motto ‘Je zou zweren dat je er al was’ invulling gegeven door de bezoeker de bestemming te laten proeven, voelen, ruiken en beleven met onder andere culinaire proeverijen, kooktheater, een klimwand en een duiktank. Belangrijkste reden voor bezoek is en blijft het persoonlijke reisadvies en tips van de locals.”

Europa favoriet
De reiziger verwacht in 2015 per persoon gemiddeld 3100 euro uit te geven aan vakanties. Daarbij zijn bestemmingen binnen Europa (71%) meest favoriet, daarna buiten Europa (62%) en Nederland (24%). De vakantielanden top-5 binnen Europa is Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Griekenland. Ondanks dat Litouwen – voor het eerst op de Vakantiebeurs- niet in dit rijtje staat, is Dave Muntinga, woordvoerder van Litouwen, zeer positief over de drukte op zijn stand. “Mensen sommen ons op in het riedeltje Estland, Letland, Litouwen maar 80% weet niets of nauwelijks iets van Litouwen af. Op internet zoekt men niet op de bestemming Litouwen. Onze deelname is een leerproces, we hebben veel te winnen. Ons tv-interview op woensdagochtend heeft veel publiciteit opgeleverd. Mede daardoor gaat het goed, ook dankzij de vele locals op de stand.”

Buiten Europa
Buiten Europa scoort Azië het hoogst. Indonesië, Thailand en Vietnam zijn favoriet. Op twee staat Noord-Amerika, gevolgd door Midden- en Zuid-Amerika. Hier zijn de meest geliefde landen Costa Rica, Argentinië en op de derde (gedeelde) plaats Brazilië en Peru. De grote belangstelling voor Costa Rica bemerkt Marcel Gritter van Fox reizen ook: “Wij zijn verrast door deze Vakantiebeurs en zien een enorme plus van 10% meer totaalboekingen. Dat is veel. Wij zagen het elk jaar minder worden maar het tij is gekeerd. Wij polsen de belangstelling van de bezoekers en koppelen die aan de juiste specialist. Opvallend veel belangstelling voor Zuid-Afrika, Costa Rica en de VS, ondanks de prijsstijgingen en de dure dollar. Populair zijn ook de groepsreizen en vakanties voor singles.”

Mooiste stand
De prijs voor de mooiste stand ging naar Djoser. Een niet als zodanig herkenbare jury maakte tijdens de eerste vakdag een ronde en beoordeelde de stands op beleving, gastvrijheid, informatie en inspiratie. Bovendien werd een speciale Telegraaf Publieksprijs uitgereikt aan de totaalwinnaar van alle categorieën. De winnaar was Baja Bikes.

Spanje en Curaçao
De twee gastlanden pakten flink uit op de beurs. Spanje verraste bezoekers met pure gastronomische hoogstandjes, kookshows en flamenco. Het zonnige Curaçao prikkelde de zintuigen met de typisch Curaçaose tumba en lokale proeverijen.
Vakantiebeurs 2016 vindt plaats van woensdag 13 tot en met zondag 17 januari. De vakdagen zijn op dinsdag 12 en woensdag 13 januari 2016.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.