In-flightfilms kosten vliegtuigmaatschappijen miljarden

Je staat er niet zo bij stil, maar de films die je tijdens lange vluchten te zien zijn, kosten de vliegtuigmaatschappijen miljarden (3 miljard per jaar volgens CNN). Niet alleen vanwege de te betalen auteursrechten, maar vooral ook vanwege de speciale eisen die de bedrijven stellen aan de makers. In het vliegtuig heb je namelijk met een gevarieerd publiek te maken. Zo zijn er regisseurs die van een scene met blote borsten ook een variant maken met een bh aan, om er zo voor te zorgen dat hun beelden niet aanstootgevend zijn.

Zo moest er uit de film Bewitched een scene met worstjes verwijderd worden voor een maatschappij uit het Midden-Oosten; immers het eten van varkensvlees is onrein. Ervaring heeft geleerd dat de ‘rom kom’ (een liefdesverhaal, dat ook zo nu en dan een lach op het gezicht tovert) het meest populaire genre is om publiek 2 uur te vermaken tijdens de vlucht. Het moet in ieder geval niet over gevechten en al zeker niet over rampen met vliegtuigen gaan. Daar zouden reizigers immers alleen maar zenuwachtig van worden. Het doel is juist dat de ‘tijd vliegt’ (…wat een woordgrap..) als je naar een film kijkt en je dus voor je gevoel snel op de plek van bestemming bent.

Onder de kop ‘Tijdverdrijf op grote hoogte’ citeert de Volkskrant naar aanleiding van het verschijnen van het boek ‘Cinema Beyond Territory’ van Stephen Groening KLM-programmeur Goderie: “In Slumdog Millionaire zit een scene waarin ‘dood aan alle moslims’ wordt geroepen. Dat kan niet. Maar dit was een gedoodverfde Oscarkandidaat, dus die wil je wel graag draaien. Dan ga je naar de distributeur en vraag je: Wat gaan we doen?’ De zin werd uiteindelijk vervangen door ‘Kill them all’.

Foto: Jetstar Airways from Melbourne, Australia

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.