Nooit meer last van een jetlag met deze app

Iedere ervaren reiziger kent het probleem. Een jetlag is nooit leuk en kan de eerste paar dagen van je vakantie goed vestoren. Het is ook best vervelend dat je om 3 uur ’s middags je ogen niet open kan houden, terwijl je om 3 uur ’s nachts klaarwakker in bed ligt. Nu lijkt een jetlag een beetje onoverkomelijk leed, aangezien je nu eenmaal naar een andere tijdzone reist, maar daar zijn onderzoekers van de Universiteit van Michigan het niet helemaal mee eens. Zij hebben namelijk een app gemaakt die het leed van een jetlag zoveel mogelijk moet voorkomen.

Entrain
Om te snappen hoe de app werkt heb je eerst wat achtergrond informatie nodig. De app ‘Entrain‘ is vernoemd naar de wetenschappelijke term voor je biologische klok. Het betekent dat je innerlijke klok gelijk staat met de klok van de omgeving waar je je in bevindt. Dus dat je lichaam en de tijdzone waar je je in begeeft het met elkaar eens zijn. De app gebruikt een algoritme om te bepalen wanneer je licht nodig hebt en wanneer het donker moet zijn, om het snelst te wennen aan een nieuwe tijd. Licht (of het gebrek daaraan) bepaalt namelijk of je moe wordt of niet. Dus door je ritme thuis al aan te passen aan het ritme dat je op reis gaat hebben krijg je minder last van een jetlag. In het filmpje hieronder wordt het allemaal uitgelegd:

Nadelen
Hoewel het heel handig kan zijn om je jetlag in te perken, is het wel veel werk. Het kan namelijk zo zijn dat je licht moet opzoeken terwijl het donker is en andersom. Dat is natuurlijk niet zo heel handig als je gewoon moet werken en andere dingen te doen hebt. Dan ben je al jetlagged voordat je überhaupt op vakantie gaat. Daarnaast moet je je aan het schema houden om het gewenste effect te creëren. Je bent er dus best veel mee bezig, om een klein beetje winst te behalen. Voordeel is dat je op vakantie wel gelijk met vakantievieren kan beginnen. Dus het is aan jou wat je belangrijker vindt.

Andere tips tegen jetlag
Nu is de app natuurlijk niet het enige middel tegen jetlag. Zolang we bekend zijn met het fenomeen zijn we ook al op zoek naar oplossingen. Het kan zo makkelijk zijn als veel water drinken of gewoon even dapper doen en een nacht overslaan. Laat alcohol en koffie staan als je graag wil slapen. En er is niets tegen dutjes doen! (Als je het maar onder het half uur houdt). Hieronder vind je 6 tips tegen jetlag:

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.