Reportage: Beklim de Preikestolen en meer in Noorwegen

In de maand september ben ik niet alleen naar Frankrijk geweest, ook Noorwegen stond op de planning. Het was een gewaagde reis in de categorie je bent jong en je wil wat. Samen met twee vrienden heb ik in één week ongeveer 3000 kilometer afgelegd, wat een avontuur op zich was, om dit Scandinavische land te ontdekken. Ons doel: De wandeling naar de Preikestolen maken. Dat is gelukt en daarnaast hebben we zoveel meer mogen zien van dit mooie land. Het was een geweldige reis, maar toch zou ik anderen aanraden om het iets rustiger aan te doen. Zoals mijn moeder altijd zegt: ‘Onderweg is het ook mooi’.

Göteborg
We hebben tijdens deze reis ook een beetje noodgedwongen omgereden. Normaal gesproken neem je voor de kortste route de boot van Denemarken naar Noorwegen. Nu wil het dat die na het seizoen 1x per dag gaat, om 9 uur ’s ochtends. Dat was gewoon niet zo heel handig. Daarom hebben we ervoor gekozen om via Denemarken naar Zweden te rijden en dan een tussenstop te maken in Göteborg. Hier zijn we twee nachten gebleven, zodat we ook de tijd hadden om de stad te verkennen. En Göteborg leent zich dan ook prima voor dit doel. Het is er erg mooi, met een oud centrum en een fort op een heuvel van waar je de hele stad kan overzien. Verder is het een gezellige stad, met veel winkels en een heel groot winkelcentrum waar je goed kan parkeren. We waren er op zondag en bijna alle winkels waren open. Lang leve Zweden! Dus als je erover nadenkt om die kant op te gaan is Göteborg zeker een bezoekje waard.

Göteborg is prima in één dag te verkennen.

Lysefjord
Na deze korte detour was het tijd om door te rijden naar onze eindbestemming: De Lysefjord. We hadden een huisje gevonden via Airbnb aan het begin van de fjord, met een geweldig uitzicht op de bergen.

Het uitzicht vanuit ons huisje was elke dag anders.

De routeplanner zei dat we ongeveer 10 uur deden over 657 kilometer. Wij vroegen ons heel erg af waarom, want zo ver is dat nou ook weer niet. Een vriendin van me zei nog: “Als we onderweg zijn komt er een moment waarop we zeggen ‘ooooh daarom duurt dit zolang'”. En dat moment kwam inderdaad. Het ging prima in Zweden, alleen maar snelweg en er was niemand op de weg dus we konden mooi doorrijden. Bij de grens met Noorwegen moet je €5 of 20 NOK tol betalen, niet geheel onbelangrijk. Maar toen waren we Oslo voorbij en vanaf dat punt is het nog 300 kilometer 80 km wegen en bergen. Ja, dan doe je er wel even over. Ik moet zeggen dat het wel een bijzonder mooie weg was. Hoe dichter we bij de fjord kwamen hoe ruiger de bergen werden en hoe mooier het uitzicht was na elke bocht. Dus de reis alleen is al de moeite waard. Eenmaal aangekomen bij het huisje waren we ook niet teleurgesteld. Het was precies zoals op de foto’s. Een echte aanrader als je van plan bent om zelf naar de Preikestolen toe te gaan lopen.

Onderweg was het ook erg mooi.

In de categorie onderweg is het ook mooi.

Verkennen
Daarnaast hadden we een hele leuke Airbnb host, die ons veel leuke tips gegeven heeft om de regio te verkennen. Zo hebben we de eerste dag daar een strand en uitzichtpunt opgezocht na een suggestie van haar. Het was echt een weg die je anders niet gevonden zou hebben. Rijden in die regio is niet voor de angstige bestuurders. Het zijn allemaal eenbaanswegen waar twee auto’s overheen moeten. Daarnaast rijd je door de bergen, dus een rots wil je zicht op een bocht nog wel eens blokkeren. Nou dit was ook zo’n weg, waar je met 30 de bocht door gaat en hoopt dat er niemand aankomt. Maar je rijdt langs de rand van de fjord en je hebt een geweldig uitzicht op de andere kant. Het strand was ook voorzien van een indrukwekkend uitzicht op de rotsen aan de overkant.

Dit strand hebben we gevonden na een tip van onze Airbnb host.

Het meest opmerkelijk vond ik nog wel dat er overal openbare wc’s waren (zo ook op het strand), die allemaal heel schoon, voorzien van wc-papier en niet beklad of vernield zijn. Dat zie je toch niet vaak. Daarna zijn we doorgereden naar een uitzichtpunt. Hier kun je een wandeling maken waar je uitzicht hebt op de Preikestolen. We hebben niet de hele wandeling gemaakt, want het regende nogal hard, maar alleen vanaf de parkeerplaats heb je al een heel mooi uitzicht.

Dit soort rode wc-huisjes vind je door heel Noorwegen.

Preikestolen
Toen was het eindelijk zo ver. We gingen de wandeling naar de Preikestolen maken! Het beginpunt was ongeveer 20 minuten rijden van het huisje, iets was vooral na de wandeling erg fijn was. Wij waren buiten het seizoen en dat zou ik ook echt aanraden voor deze wandeling. Ik heb van mensen gehoord die in het hoogseizoen gegaan zijn, dat het anders file lopen naar boven en beneden is. Nu waren er ook wel mensen, maar lang niet zoveel. We konden prima ons eigen tempo lopen. Dat was ook wel nodig, want het is een zware wandeling. Er is namelijk niet echt een pad, meer een stel rotsen die als een soort trappen neergelegd zijn. Je moet dus opletten tijdens het lopen. Maar als je dan de bocht omgaat en je ziet de Preikestolen, dan vergeet je snel hoe moe je eigenlijk bent. Doordat er weinig mensen waren en het droog was hebben we hele mooie foto’s kunnen maken. En wat voel je je klein in die enorme natuur bovenop die berg! 600 meter steekt het plateau uit boven de Lysefjord. Dus als je aan de rand durft te staan, heb je heel mooi uitzicht. Het is daar alleen wel erg koud, dus een extra trui is geen overbodige luxe. Na veel foto’s en een rustpauze was het tijd om weer naar beneden te gaan. Wat echt veel erger is dan omhoog. Echt veel erger. Daar waren we niet helemaal op voorbereid. Maar alle steile trappen die je dus omhoog gelopen hebt moet je nu weer naar beneden. Het is echt moordend voor je knieën. We hebben er dan ook 2,5 uur over gedaan om die berg weer af te komen. En spierpijn in mijn kuiten de volgende dag! Maar het is het allemaal waard, want het was een van de mooiste wandelingen die ik ooit gemaakt heb.

Wat was het de zware wandeling waard!

Månafossen
Na onze arme vermoeide beentjes een dagje rust te hebben gegeven, zijn we op onze laatste dag naar

De Månafossen waterval is de steile klim wel waard.

Månafossen gereden. Dat is een 92 meter hoge waterval. Het is ook de hoogste waterval in de regio. Onze Airbnb host had ons al gewaarschuwd dat de wandeling ‘Straight UP!’ was en daar heeft ze geen woord mee gelogen. Vanaf de eerste stap ga je steil omhoog. Daar protesteerden onze benen nog wel even over, die waren de Preikestolen nog niet vergeten. Er is ook niet echt een pad aangelegd, je moet gewoon over vlakke rotsen omhoog. Ze hebben wel stalen kettingen opgehangen die je kan gebruiken voor een beetje houvast. Gelukkig is het niet een hele lange wandeling. In ongeveer een half uur ben je bij het eerste uitzichtpunt. Het is een indrukwekkende waterval om te zien. Het had die dag ook hard geregend, dus de waterval was extra groot. Als je nog een heel klein stukje verder loopt heb je een tweede uitzichtpunt, waar je eigenlijk nog beter foto’s kan maken. Als je in de regio bent en je hebt een dagje over dan is deze waterval zeker een aanrader.

Huiswaarts
Na deze avontuurlijke week in Noorwegen was het tijd om weer naar huis te gaan. We gingen in één dag van het huisje in de Lysefjord naar mijn huis in Groningen. Wat niet het beste idee was, maar het is wel gelukt al was het niet zonder tegenslag. Ten eerste kun je alleen met een veerboot van de fjord af. Dat is op zich niet zo erg, maar wel als je de enige boot van de dag naar Denemarken moet halen. Wij hadden bedacht dat we vroeg weg zouden gaan en zo wat speling zouden hebben. Toen viel het tegen dat de eerste boot op zaterdag pas om half 8 ging. Maar eenmaal aan de overkant en onderweg haalden we steeds meer tijd in (en hielden we ons aan de toegestane snelheid) waardoor we ruim op tijd bij de boot aankwamen. Verder ben ik erg zeeziek. Dus 4,5 uur op een veerboot zitten is niet echt mijn idee van een fijne reis. En toen we eenmaal van die boot af waren moesten we nog 8 uur naar huis rijden. Het kan allemaal wel, maar voor een ontspannen vakantie kun je het beter wat rustiger aan doen. Als je weinig tijd hebt en je vindt het niet erg om lang te reizen, dan kan het ook zo. Wij hebben het in ieder geval allemaal overleefd en als we straks naar de foto’s kijken zijn we al dat leed allang weer vergeten.

Voor meer informatie over een vakantie in Noorwegen ga je naar de website.

Reportage: Beklim de Preikestolen en meer in Noorwegen 16

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.