Sneeuwgarantie stelt niets voor

Vreugde bij de eerste sneeuw in Frankrijk.

Het is lang niet zeker dat er sneeuw ligt als je een wintersportvakantie geboekt hebt.

Als je op wintersport gaat is het een geruststellende gedachte dat je een sneeuwgarantie hebt afgesloten. Als dan blijkt dat er niets gevallen is, kun je gewoon wat anders gaan doen voor dat geld. Tenminste dat denk je en in die waan laten toeroperators je ook maar al te graag. Uit onderzoek van Waarligtdesneeuwwel.nl blijkt dat het bijna onmogelijk is om uiteindelijk toch je geld terug te krijgen of om te boeken als er toch geen sneeuw ligt.

Wassen neus
Hoe werkt het annuleren of omboeken bij gebrek aan sneeuw en is dat ook echt gratis als je boekt met sneeuwgarantie? In dit onderzoek zijn de sneeuwgarantie voorwaarden van de grote Nederlandse reisorganisaties onder de loep genomen. Opvallend is dat meerdere touroperators als sneeuw- of skigarantie-voorwaarde stellen dat je 2 a 3 weken voor je vakantie moet besluiten of je gebruik wilt maken van de garantie. In twee tot drie weken tijd kunnen de weercondities immers totaal veranderen. Deze vorm van skigarantie is dan ook nauwelijks relevant.

Skipiste
Ook de vraag onder welke weersomstandigheden je mag annuleren of omboeken is niet zo eenduidig te beantwoorden. Bij Pharos Reizen van ANWB kan je gebruik maken van de sneeuwgarantieregeling als er geen pistes open zijn binnen een straal van 25 kilometer van jouw wintersportdorp. Wat is een dergelijke garantie waard, kun je je afvragen? Een skivakantie waarbij je eerst elke keer een half uur moet rijden om vervolgens eindeloos in de file voor de skilift te staan is niet wat de meesten van ons zich voorstellen bij een geslaagde vakantie, zo stellen de onderzoekers.

Skiliften
Andere touroperators zoals Sunweb, de Jong Intra Vakanties en Vrij Uit gebruiken niet de skipistes maar het aantal skiliften dat open is als criterium. In het geval van Sunweb kan je bijvoorbeeld alleen omboeken als slechts een derde of minder van de skiliften open is gedurende tenminste twee opeenvolgende dagen in de periode van 5 tot 3 dagen voor je vertrek. Het moge duidelijk zijn dat dit voor een consument moeilijk te achterhalen is, aldus het onderzoek.

Voorwaarden
Maar er zijn meer voorwaarden die omboeken of annuleren erg lastig kunnen maken. Sommige reisorganisaties bieden de garantie slechts voor een beperkt aantal landen aan en de meeste sluiten wintersportvakanties met het vliegtuig uit. In veel gevallen blijkt de garantie ook niet van toepassing als je een reis boekt naar een skigebied zonder bergtoppen van 2000 meter of meer. Hierdoor is niet alleen het grootste deel van Duitsland uitgesloten, ook een populair skigebied als Wilder Kaiser – Brixental, de Kitzbüheler Alpen en de Mont Jura vallen bijvoorbeeld niet onder de garantie.

Laat in het seizoen
Consumenten die een skivakantie willen boeken voor de tweede helft van maart of april moeten extra opletten. Soms staat er namelijk in de voorwaarden dat je garantie alleen van toepassing is als je boekt voor de officiële openingsdata van het skigebied. Uitvinden wat de officiële openingsdata zijn is niet eenvoudig. Hiervoor moet de consument zelf onderzoek doen. De meeste wat minder ervaren wintersporters zijn zich waarschijnlijk niet eens bewust dat reisorganisaties ook skivakanties voor buiten die data verkopen.

Voor meer informatie ga je naar de website.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.