Vakantie in de loopgraven van WO1

De herdenking van de Eerste Wereldoorlog brengt veel toeristen naar Frankrijk. [/caption]De herdenking van de Eerste Wereldoorlog bracht Frankrijk eens geluk in plaats van ellende. De herdenking trekt deze jaren namelijk extra veel toeristen naar de herdenkingsplaatsen en slagvelden in het noorden van Frankrijk. Sommige locaties aan de westelijke frontlinie van La Grande Guerre zagen de bezoekersaantallen afgelopen jaar verdubbelen en hotels melden voor 2015 en zelfs al voor 2016 een stijging in de reserveringen. Naast de traditioneel grote belangstelling uit Engeland, België, Duitsland en Australië, vormen Nederlanders een belangrijke doelgroep voor de Franse departementale en regionale toerisme-organisaties.

Meer bezoekers
Een voorbeeld van de toegenomen interesse zijn de herdenkingsplaatsen in de Meuse: in augustus 2014 waren al net zo veel bezoekers genoteerd als in heel 2013, namelijk 549.000. Ook in Champagne-Ardennes zitten de cijfers in de lift. Zo telde het bescheiden Centre Marne 14-18 in Suippes eind juli al ruim achtduizend gasten, tegen zesduizend in heel 2013.
De zes grote memorial-locaties van het departement Somme ontvingen tussen 1 juli 2013 en 30 juni 2014 meer dan 720.000 bezoekers, waarvan 85 procent buitenlanders. De streek Haute-Somme telt de meeste herdenkingslocaties en zat op bijna vijftig procent stijging.

Herdenken
Ook in Nord-Pas de Calais werden hartverwarmende cijfers genoteerd, zoals door La Carrière Wellington, waar de slag van Arras (1917) wordt herdacht: ruim zeventig procent meer bezoekers in juli en augustus. In Haute-Alsace trok deze zomer het nationale monument van Hartmannswillerkopf zelf ruim tachtig procent meer gasten.
In department Aisne telde de intrigerende Caverne du Dragon(een oude steenmijn waar de Duitsers zich jarenlang verschansten) ruim tachtig procent meer bezoekers, waaronder veel Britten, Belgen en Nederlanders. Het toeristenbureau van Laon, aan het beginpunt van de strategisch zo belangrijke Chemin des Dames, begroette afgelopen jaar twee keer zo veel bezoekers als gewoonlijk aan de balie.

Samenwerken
Atout France heeft met deze organisaties een succesvol samenwerkingsverband weten op te zetten. Dit pact – Bestemming 100 jaar Eerste Wereldoorlog – is twee jaar geleden gesloten met als doel de internationale markt beter te bereiken en te bedienen. Het blijkt zijn vruchten af te werpen, zeker wat betreft een dichtbije markt als Nederland, maar er zijn ook veel meer Amerikaanse, Canadese, Nieuw-Zeelandse en Australische bezoekers begroet. De samenwerkende locaties zijn herkenbaar aan het logo ’14-18 Westfront’ (’14-18 Front Ouest’).

Voor meer informatie ga je naar de website.

Vakantie in de loopgraven van WO1 9

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.