Nieuwe trend: Reizen als een local

Een trend in reizen is dat je trip ‘uniek’ moet zijn. Je moet natuurlijk wel een bijzonder verhaal hebben om thuis te delen. Zo maakt reizen als een local je trip behoorlijk bijzonder. En wie aan de hand van een local een bestemming ontdekt besteedt niet onnodig lang tijd aan research vooraf. Volgens de Europese Unie geven Nederlanders namelijk jaarlijks 1,2 miljard euro onnodig uit omdat ze te weinig kennis hebben over hoe het ter plekke reilt en zeilt. Icelandair onderzocht deze reistrend onder 11.000 reizigers wereldwijd.

Reizen als local
Icelandair heeft naar aanleiding van het onderzoek de redenen waarom reizigers liever als een local reizen op een rijtje gezet. Zo ontmoet 58% graag locals voor de authentieke ervaring, schaamt 71% zich ervoor dat ze er als een toerist uitziet en zegt 33% dat hij liever de lokale cultuur opsnuift dan de bekende bezienswaardigheden bezoekt. De nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland introduceert daarom vandaag de Stopover Buddy-service, waarbij reizigers samen met een van de 50 lokale Icelandair-medewerkers het eiland ontdekken: van off-piste skiën met de CEO tot IJslands koken met een stewardess.

Trendonderzoek
Icelandair voerde het trendonderzoek in de periode 20 tot 27 november 2015 uit en ondervroeg hierbij 11.000 reizigers uit elf landen, waaronder Nederland, naar hun reisgedrag. Op basis van de conclusies introduceert Icelandair de Stopover Buddy-service. Reizigers die online een stopover boeken kunnen daarbij ook een Stopover Buddy reserveren: 24 uur lang word je door een Icelandair-medewerker op sleeptouw genomen om zo de echte IJslandse local experience te ervaren én geld en tijd te besparen. CEO Birkir Hólm Guðnason: “De resultaten laten zien dat mensen het liefst de lokale cultuur ontdekken en avonturen ervaren. We zijn tegenwoordig echter drukker dan ooit en hebben geen tijd om uren research te doen. De Stopover Buddy-service neemt deze stress weg. We weten van onze 50 Buddy collega’s precies wat hun lokale kennis, interesses en hobby’s zijn. Zo kunnen ze de meest persoonlijke ervaringen op IJsland bieden.” De Stopover Buddy-service is vooralsnog te boeken in de periode 2 februari – 30 april.

Verder blijkt uit het onderzoek:
We schamen ons om toerist te zijn
Bijna driekwart van de Nederlandse vakantiegangers (71%) geeft toe zich in het buitenland opgelaten te voelen omdat ze er als toerist uitziet: 5% is ooit betrapt op het dragen van een heuptas en 7% heeft weleens aan de verkeerde kant van de weg gereden. 38% schaamde zich omdat ze de lokale taal niet sprak en 12% heeft door de taalverwarring een keer het verkeerde gerecht besteld in een restaurant. 46% geeft aan dat het eigenlijk nog nooit is gelukt om zich helemaal onder te dompelen in de lokale cultuur.

Liever lokale cultuur dan highlights
Nederlanders laten de bekende bezienswaardigheden graag voor gezien: 33% van de respondenten zegt liever de lokale cultuur en hidden gems te ontdekken en 58% wil zijn reis verrijken door met locals op te trekken.

Highlights: alleen maar om te zeggen dat je er bent geweest
Reizigers halen het liefst zoveel mogelijk uit hun korte trips: 11% bekent dat ze trekpleisters heel kort hebben bezocht alleen maar om te kunnen zeggen dat ze er zijn geweest. Dat aantal is zelfs hoger bij 18-24-jarigen en loopt op tot 23%.

Samen met local op ontdekkingstocht i.p.v. 49 uur research
Voor een weekend weg spenderen we gemiddeld 4 uur en 54 minuten aan het doorspitten van gidsen en online research; soms is dat zelfs meer dan 49 uur (ruim een fulltime werkweek). Een local kent de weg op z’n duimpje.

Maak vast kennis met de Buddy’s:

Nieuwe trend: Reizen als een local 9

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.