Nederlanders slordig met bewaren vakantiefoto’s

Hoewel vakantiefoto's als kostbaar gezien worden, zijn Nederlanders er niet heel voorzichtig mee.

Hoewel vakantiefoto’s als kostbaar gezien worden, zijn Nederlanders er niet heel voorzichtig mee.

Het einde van de zomer komt steeds dichterbij en steeds meer mensen komen terug van vakantie. Hier hebben vakantiegangers hun camera of smartphone vol volgeschoten met dierbare herinneringen. Toch blijkt de Nederlander niet zo zuinig met deze foto’s: meer dan een kwart (28,4%) van de Nederlanders is weleens vakantiefoto’s kwijtgeraakt. Dit blijkt uit onderzoek van Albelli, specialist in fotoproducten. Bijzonder, want een meerderheid van de Nederlanders foto’s van bijzondere momenten rekent als meest kostbare bezit, waardevoller dan hun auto, computer of sieraden. De meest voorkomende redenen voor het verliezen van digitale foto’s zijn een kapotte, verloren of gestolen laptop/computer (25%) of mobiele telefoon (23%).

Back-up
Nederlanders gaan onzorgvuldig om met digitale foto’s; 29% van de Nederlanders maakt slechts één keer per jaar of heel onregelmatig een back-up van herinneringen en 12% heeft dit zelfs nog nooit gedaan. Nederlanders jonger dan 30 jaar blijken ‘de generatie van verloren foto’s’ te zijn; bijna tweederde van hen is weleens vakantiefoto’s kwijtgeraakt. Toch vindt meer dan een derde van deze generatie het maken van een back-up onnodig (35%). Daarnaast is het voor een op de vijf ook nog eens minimaal vijf jaar geleden dat ze foto’s hebben laten afdrukken.

Afdrukken
Bijna driekwart van de Nederlanders vindt afgedrukte foto’s veel specialer dan digitale foto’s, maar toch geeft 78% aan dat ze weinig afdrukken van recente foto’s hebben. Ruim 47% van de respondenten geeft aan dat zij meer foto’s willen afdrukken; dit zijn vooral de vrouwen (54% tegenover 41%). Het merendeel zou dit willen doen om ze in huis op te hangen (54%), gevolgd door het plakken in een fotoalbum (43%) of om cadeau te doen (40%). Bijna een kwart drukt foto’s af zodat er tastbare herinnering zijn voor het nageslacht.

Bekijk alle uitkomsten van het onderzoek in de infographic.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.